Afbeelding

Baanbrekend ontwerp van het zesde Delft Hyperloop team

Algemeen

In een halfuur van Amsterdam naar Parijs, met snelheden tot wel 1000 kilometer per uur en ook nog zonder directe uitstoot van schadelijke stoffen. Het kan in de toekomst met de hyperloop. Delft Hyperloop, een studententeam bestaande uit 38 studenten, werkt voor een jaar lang aan het ontwerpen en bouwen van een prototype van het hyperloopsysteem. Afgelopen week presenteerden zij dit ontwerp tijdens de Design Reveal.

Er waren bij de Design Reveal, gehouden in Theater de Veste in Delft, niet alleen vrienden, familie en alumni aanwezig, maar ook de partners die het project mogelijk maken, ambassadeurs, politici en professoren. Op woensdagavond was de online presentatie voor het grote publiek. Voor het hele team is dit een moment van trots en een mijlpaal binnen het jaar. Dit jaar is dit helemaal bijzonder, omdat er in plaats van een rijdend een hangend prototype wordt ontworpen en bovendien gaat de pod van Delft Hyperloop ook zweven. Als dit lukt voor de zomer, zullen ze hiermee het eerste studententeam zijn dat dit realiseert.

Gedurende de Design Reveal heeft het management aan de hand van een uitgebreide presentatie de nieuwe keuzes en technologieën onderbouwd. Hier zijn twee baanbrekende ontwerpkeuzes onthuld: het hyperloop prototype gaat zweven en het prototype zal hangen aan de baan in plaats van zitten zoals bij een conventionele trein. Met deze twee keuzes zet het team weer een stap dichter bij een ontwerp dat daadwerkelijk in de echte wereld gebruikt zou kunnen worden. Door te gaan zweven wordt frictie door rolweerstand geëlimineerd, waardoor het systeem extra energie-efficiënt is. De keuze voor een hangend ontwerp verbetert de stabiliteit van het systeem. Deze twee keuzes samen geven ook de mogelijkheid voor ‘high-speed lane switching’. Net als dat treinen van spoor kunnen wisselen, moet een hyperloop pod dit ook kunnen, maar dan met 1000 kilometer per uur. Hierdoor zou een mechanische spoorwissel honderden meters lang moeten zijn om comfortabel van spoor te kunnen wisselen. Door te zweven kan dit echter via een magnetisch systeem, waardoor ook de hyperloop makkelijk van spoor kan wisselen.

De partners van Delft Hyperloop, onder wie ook TBI, Siemens en Prodrive waren enthousiast over het evenement. “De studenten zijn supergemotiveerd, dit maakt de samenwerking erg prettig”, vertelde Siemens-Manager Daniel Kofman. Eugène de Roodt, directeur van Croonwolter&dros, onderdeel van TBI Holdings draaide er evenmin omheen: “Technici zijn dun gezaaid.” Zijn club zou graag enkele van de jonge Delftse studenten na hun studie een baan willen aanbieden. Lisa van Ginneken, Tweede Kamerlid van D66, was ook onder de indruk: “De Delftse Hyperloop is een ambitieuze innovatie. Snel en duurzaam personenvervoer dat de concurrentie aandurft met het vliegtuig.”

Afbeelding