Wolf en Lotte bij de Forze IX
Wolf en Lotte bij de Forze IX

Delvenaren werken mee aan bijzondere waterstof-racewagen zonder uitstoot

Algemeen

DELFT - Een team van Delftse studenten heeft dinsdag hun nieuwe racewagen op waterstof gepresenteerd. De ‘Forze IX’ moet met zijn topsnelheid van 300 kilometer per uur de strijd aangaan met Audi’s en Lamborghini’s op het circuit van Zandvoort, met als enige uitstoot water. De studenten willen definitief de ban breken voor waterstof in de auto-industrie. Wolfgang Bubberman (23) en Lotte Vijverberg (22) zijn deel van het gedreven studententeam Forze Hydrogen Racing.

Daar draait het uiteindelijk om, zegt de geboren Delvenaar Bubberman: “We willen mensen inspireren om waterstof te omarmen als duurzaam alternatief voor fossiele brandstoffen, en aantonen dat onze auto niet onderdoet voor gangbare racewagens op het circuit.” De auto stoot namelijk alleen water uit, vult Vijverberg aan: “De waterstof reageert met zuurstof uit de lucht in een brandstofcel, waardoor water ontstaat en elektriciteit wordt opgewekt.” Het team gebruikt deze elektriciteit om de elektromotoren van de auto te laten draaien. “Het doel is om met deze auto uiteindelijk mee te doen in de Super GT-klasse op Zandvoort. Echt voor serieuze racewagens, maar een mooie uitdaging voor ons.” 

Delftse bijdrage
Bubberman, die Computer Science studeerde in Delft, is enthousiast over de onthulling: “Een fantastisch ontwerp, niet alleen van de buitenkant, maar ook van de binnenkant. De elektronische systemen werken in harmonie om de auto veilig te laten racen. Ik ben erg trots op alle teamleden die hard werken om dit project een realiteit te maken!” Zelf heeft hij op de software gefocust van de Forze IX, en op de communicatie tussen de auto en het team in de pitstraat. Vijverberg is verantwoordelijk voor de aansturing van het hart van de auto, de brandstofcel: “Het is een uitdaging om dit zo efficiënt en veilig mogelijk te doen”

Enorme uitdaging
De volgende stap voor het team van de Delvenaar is om de auto verder te testen, zodat deze zo snel mogelijk het circuit op kan. Het is een behoorlijke uitdaging om een complete racewagen te ontwerpen en te bouwen, zegt Bubberman: “Dit is zo’n ontzettend complexe machine, met allemaal onderdelen die speciaal voor deze auto ontworpen zijn. Niemand bouwt waterstof-racewagens op deze manier, dus we moeten alles zelf uitzoeken en ontwikkelen. Om dan te zien hoe ver je kunt komen als je met z’n allen zo hard werkt is heel gaaf.”