Kiomara Aguilar (l.)  geeft De Doorkijker door aan Peter Backer (Foto: Koos Bommelé)
Kiomara Aguilar (l.) geeft De Doorkijker door aan Peter Backer (Foto: Koos Bommelé) Foto: KOOS BOMMELE

'Weggooien? Mooi niet!'

Algemeen

DELFT – Delft op Zondag portretteert dit jaar elke maand een zogenaamde Doorkijker. Doorkijkers zijn Delftenaren die, ondanks de tegenstromen en tegenwinden, hun weg proberen te vinden in de doolhof die maatschappij heet. Het idee is deels geënt op het schilderij "De binnenplaats van een huis in Delft" van Pieter de Hooch uit 1658. Deze maand is Peter Backer de Doorkijker.

Door Michael Reuser

Voor wie het jammer vindt om die oude 'kapotte' versterker maar weg te gooien of dat hemd met gat maar te versnijden tot poetslap, is er hoop: het Repair Café.
Het Repair Café is een initiatief om spullen die kapot zijn niet meteen weg te gooien en te vervangen, maar zo mogelijk te repareren. Het idee ontstond aan het eind van het vorige decennium in Amsterdam. Inmiddels zijn er ook Repair Cafés in België, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittanië, de VS en zelfs in India en Japan!

Familiair karakter
Ook Delft kent, sinds februari 2012 een Repair Café. Het idee werd hier destijds gelanceerd door Tijn Noordenbos, Hans Slierendregt en Ria van Oostveen. Al snel werden zij bijgestaan door Robbert Bloemberg en een groep van circa acht vrijwilligers, ook wel reparateurs genoemd. In het tweede jaar werd de stichting Repair Café Delft opgericht en werd een bestuur gevormd. De groep actieve vrijwilligers groeide door de jaren naar de huidige sterkte van ruim 50 mannen en vrouwen.
Eén van die vrijwilligers is Peter Backer, die tevens al een paar jaar voorzitter van de stichting is. De 60-jarige ingenieur elektrotechniek én bedrijfskundige begon in mei 2013 als reparateur. "Het was een leuke club met een familiair karakter, dat sprak me aan. Al op mijn twaalfde was ik met het milieu bezig. Na het lezen van een boek van Roel van Duijn ('Bloed', red) was ik óm. Je moet daar niet te laat aan beginnen, anders wordt het milieu van een probleempje een probleem."

Backers zaadje werd al vroeg geplant. "Mijn vader was een zuinige man. Kapotte spullen weggooien? Dat deed je gewoon niet. Iets wat hij in zijn jeugd en in zijn tijd als krijgsgevangene geleerd had. En nog steeds vind ik het moeilijk om dingen weg te gooien."

Glimlach
Naast het bestuurswerk is Backer elke maand ook zelf op de werkvloer te vinden. "Dat blijft leuk. Je kunt de bezoekers grofweg in twee groepen indelen: zij die erbij staan en het wel geloven en zij die geïnteresseerd kijken hoe en waar elk schroefje erin en eruit gaat. Die laatste groep is natuurlijk het leukste. Maar het is sowieso altijd een feest als iemand na een uur met een werkend apparaat én een glimlach de deur uitloopt".
Het Repair Café voorziet in een behoefte. Iedere keer staan er een kleine vijftig reparateurs klaar. Elke maand komen er 40 a 50 bezoekers in de Mijnbouwstraat en 20 a 30 op het Vorrinkplein. Het record tot nog toe is 110. Backer: "De aangeboden spullen delen wij in in drie categorieën: gered (64%, red), niet gered (24%, red), waarbij we dan advies geven hoe de spullen af te voeren en half gered (12%, red). In dat laatste geval gaat het er meestal om dat de klant een onderdeeltje moet gaan kopen en de volgende maand terug mag komen."

Top vijf
De aangeboden spullen zijn echt heel divers. De top vijf: huishoudelijke apparatuur, beeld & geluid, textiel, fietsen en computerapparatuur en telefoons. Backer is soms cynisch. "Ik verdenk bepaalde fabrikanten ervan dat ze apparaten zó ontwerpen dat die binnen vijf jaar kapot gaan. We krijgen bijvoorbeeld veel Senseo's binnen waarvan steeds hetzelfde onderdeeltje stuk is. En dat dan ook nog eens lastig of niet te repareren is.
Backer ziet nog genoeg toekomst voor het Repair Café. "Het succes en de continuïteit zijn in eerste instantie te danken aan de grote groep deskundige en enthousiaste vrijwilligers die zich er elke maand weer geheel belangeloos voor inzet. En aan de mensen van het Science Centre en van Pieter van Foreest, waar de meeste bijeenkomsten gehouden worden. Ook de relatie met de gemeente is goed, al is de communicatie over praktische zaken met al die digitale loketten wel heel indirect geworden. Want ook Delft heeft soms last van de Paarse Krokodil. En dan jeuken je handen om ook dat te mogen repareren."

Het Repair Café is elke eerste zaterdag van de maand geopend van 11.00 uur tot 14.00 uur. Er zijn twee locaties: het Science Centre aan de Mijnbouwstraat 120 en Delfshove aan het Vorrinkplein 99. Meer informatie is te vinden op de website repaircafedelft.nl en op Facebook: facebook.com/repaircafedelft. Het eerstvolgende Repair Café is op zaterdag 2 november.

Nieuwe doorkijker
Doorkijkers zijn Delftenaren die, niet gehinderd door tegengas, -stroom of -wind, hun doel in het oog blijven houden. Mensen die verder kijken, die hun blik verruimen. Doorkijkers is een idee van platform Delftse Bruggen in samenwerking met Delft op Zondag. Voor alle eerdere Doorkijkers: kijk op bit.ly/doorkijkers.
Wie suggesties heeft voor eventuele nieuwe Doorkijkers, mail naar
delftsebruggen@xs4all.nl.