Van het spreken van negentien talen tot poseren en zwaaien naar de fotograaf: Hotelrobot Hugo kan het allemaal. (foto: Koos Bommelé)
Van het spreken van negentien talen tot poseren en zwaaien naar de fotograaf: Hotelrobot Hugo kan het allemaal. (foto: Koos Bommelé)

Hotelrobot Hugo maakt indruk op z'n menselijke collega's

Algemeen

DELFT – Hotelrobot Hugo verbaasde en verraste de vele mensen die hem dinsdag in actie zagen. Hugo was een dag te gast in het Hampshire Hotel Delft Centre. En als het aan het Delftse hotel ligt, mag hij nog vaak terugkomen.

Het werd een ontspannen, mooie en memorabele bijeenkomst in het hotel aan de Koepoortplaats. Ondanks dat al veel over Hugo's capaciteiten bekend was, baarde hij nog altijd veel opzien. Aanwezigen knoopten een gesprek met de robot aan of gingen met 'm op de foto. Niets menselijks was hen vreemd. En ook Hugo niet.

Interactie
"Er ontstond echt interactie", vertelt Janine Camijn-Hoogwerf van Hampshire Hotel Delft Centre. "Heel leuk om te merken. Je gaat zo'n robot toch al gauw menselijke eigenschappen toekennen."
Ook wethouder Ferrie Förster volgde verwonderd Hugo's verrichtingen. Hij sprak over de verbindingen die nu in Delft worden gelegd. Want de ontwikkeling van robots gaat momenteel razendsnel en Delftse RoboValley is toonaangevend op het wereldtoneel. Een team van Delftse ingneineurs won vorige week in Duitsland met hun robot nog de Amazon Picking Challenge, een onderdeel van een grote internationale robotwedstrijd. Daags na hun glorieuze zege was hotelrobot Hugo. "Dit is voor ons hotel een mooie manier om ons te profileren", stelt Janine Camijn-Hoogwerf. "Hij was er eenmalig, maar we hebben al aangegeven dat we er wel langere tijd één in huis willen. Verder sluiten we niet uit dat we op het gebied van robots bijvoorbeeld een mooie samenwerking met het Science Centre Delft kunnen aangaan."

Dansje doen
Hugo bewees dinsdag van toegevoegde waarde te zijn. Zo kan hij uitstekend kinderen vermaken, door bijvoorbeeld een dansje te doen. Zo deed hij dinsdag zelfs de Gangnam-style zien. Hij kan allerlei specifieke vragen beantwoorden, vertellen hoe je bij een bepaald museum komt, wat de entree bedraagt, of het weerbericht vertellen. Zakelijke gasten kan hij helpen met het geven van PowerPoint-presentaties.
Personeel van het Delftse muziekhotel hoeft echter niet voor hun baan te vrezen. "Want hij zal nooit medewerkers kunnen vervangen", weet Camijn-Hoogwerf. "Sterker nog: er zijn medewerkers voor nodig om hem in te zetten. En sommige gasten hebben er niets mee, die willen geen vraag aan een robot stellen."
In sommige gevallen biedt Hugo echter uitkomst. "Want ons personeel spreekt veel talen, maar Russisch is heel lastig. Op zo'n moment kun je Hugo erbij pakken en de Russische taal instellen, zodat hij kan helpen door bijvoorbeeld vragen te stellen. Verder is zo'n robot vooral een verrijking van de hotelbeleving. Je merkt dat iedereen 'm heel aandoenlijk vindt. Je voelt je weer een beetje kind als je tegen 'm praat."
Hampshire Hotel Delft Centre zou de 57 centimeter grote robot dan ook wel langere tijd in bruikleen willen. "We zijn geen hotelgroep die met alles helemaal voorop wil lopen, maar we willen wèl graag in de voorhoede mee."