De studenten van het Formula Student Team, met hun trots.
De studenten van het Formula Student Team, met hun trots.

Titelverdediger TU Delft onthult elektrische raceauto voor studentencompetitie

Algemeen

Studenten van het Formula Student Team Delft van de TU Delft onthulden afgelopen vrijdag hun nieuwste elektrische raceauto, de 'DUT16'.

De groep van 65 studenten presenteert de auto 's middags aan het publiek met een korte demo op het historische Marktplein van Delft. Met de DUT16 gaan de studenten de strijd aan met de concurrentie in de Formula Student competitie.

"Het meest unieke aan de DUT16 is de manier waarop de wielen worden aangedreven", zegt Tom Spoel, Chief Engineer van het project over de nieuwe auto. "De elektromotoren zijn in de wielen geplaatst en al het overtollige materiaal is verwijderd. Je kan daardoor letterlijk met je hand door het wiel."

Daarnaast gaat de DUT16 in een krappe 2.3 seconden naar 100 kilometer per uur en heeft de auto een vermogen van 177 pk. Niet niks voor een auto van slechts 160 kilo.

De studenten gaan in de zomer de strijd aan met de studententeams uit onder meer Eindhoven, Stuttgart en Zürich in de Formula Student competitie. Formula Student is de grootste technische ontwerpcompetitie voor studenten, met meer dan 500 deelnemende studententeams. De toekomstige technici zullen met hun zelf ontworpen auto gaan strijden op F1-circuits in Spanje, Duitsland en Engeland. Het team zal de titel in de competities van Duitsland en Engeland verdedigen.

"Helaas mag Max Verstappen niet voor ons rijden", zegt aldus teammanager Bas aan de Stegge. De coureurs moeten in het bezit van een rijbewijs zijn en studeren aan de TU Delft. Elke gram telt voor de lichtgewicht raceauto van slechts 160 kilometer. Daarom is het belangrijk dat de coureurs zo licht mogelijk zijn. Ze moeten dan ook op een dieet. Aan de Stegge vervolgt: "Een van onze coureurs is hiervoor zelfs 16 kilogram afgevallen!"

Deze zomer doet het team voor het eerst mee op het Circuit de Catalunya in Spanje. Dit brengt een volledig nieuwe uitdaging met zich mee: extreme zomerhitte. Aan de Stegge: "Doordat het Nederlandse klimaat niet vergelijkbaar is met het Spaanse, is het lastig te testen of bijvoorbeeld onze accu genoeg gekoeld wordt."

Voorlopig zal het team zich eerst focussen op de competitie in Engeland, die over anderhalve maand op het Silverstone Circuit plaatsvindt. Daar vormt de warmte geen problemen voor de auto.