De Zuidhoornseweg wordt een nieuwe verbindingsweg tussen de A4 en de Reinier de Graafweg, dus zal ook dit stuk waar nu alleen nog bussen rijden straks voor alle voertuigen begaanbaar zijn. (foto: archief)
De Zuidhoornseweg wordt een nieuwe verbindingsweg tussen de A4 en de Reinier de Graafweg, dus zal ook dit stuk waar nu alleen nog bussen rijden straks voor alle voertuigen begaanbaar zijn. (foto: archief)

Omwonenden willen waardedaling van hun woningen vergoed zien

Algemeen

DEN HOORN – De Zuidhoornseweg gaat er komen. Voor omwonenden van de toekomstige verbindingsweg tussen Delft en de A4, is dit geen reden hun strijdbijl te begraven. Integendeel. Ze gaan nu planschade eisen.

Het bestemmingsplan voor de Zuidhoornseweg is onherroepelijk. Dat betekent dat de gemeente mag beginnen met de aanleg. Dat gaat na de zomer dan ook gebeuren, Omwonenden hebben maanden tegen de weg, die in het verlengde van de Reinier de Graafweg ligt, geageerd. Zij vrezen voor hun rust als vanaf 2018 naar verwachting 30.000 voertuigen per etmaal langs hun huizen rijden.

De strijd tegen de weg is verloren. Bewoners die zich hebben verenigd in het Zuidmade Collectief willen nu gecompenseerd worden. "Wij willen waar we recht op hebben", vertelt Cor Pater uit Den Hoorn namens deze groep omwonenden. Zij zaten vorige week vrijdag met een expert op het gebied van planschade, Ben Keller, om tafel. Hij schat hun kansen gunstig in. "De waardedaling van onze woningen zal niet gering zijn", vreest Pater. "Nu wonen we nog in een rustig Midden-Delflandgebied, straks wonen we aan een snelweg. Dat is voor niemand hier leuk. Keller verwacht dat de woningen in waarde gemiddeld 10 procent zullen zakken." Dat is slecht nieuws voor deze omwonenden. "We wonen hier met allemaal Jan de arbeiders waar het geld niet uit de lucht komt vallen. We hebben allemaal gezinnen en kinderen. Huizen komen onder water te staan.." Het zou dat fijn zijn als de gemeente zich voor deze groep inspant, maar het tegendeel is volgens Cor Pater waar. "Er wordt niet naar ons geluisterd."

Cor Pater zou het liefst worden uitgekocht, en hetzelfde geldt voor zijn overbuurman Charlie van Leeuwen, die straks op spuugafstand van de weg woont. "Maar dat gaat natuurlijk niet gebeuren", beseft Van Leeuwen. "Waar het mij om draait, is dat ik de schade die ik leid vergoed krijg. Als m'n woning nu 4,5 ton kost en straks met de weg voor de deur nog 3,5 ton waard is, dan wil ik dus een ton. Ik hoef er verder niks aan te verdienen." Het hele project kost miljoenen, benadrukt Van Leeuwen. "Maar de bezwaren van de bewoners die er straks de dupe van zijn, die wuiven ze weg. Het gaat de Gemeente Midden-Delfland meer om wat volgens de wet wel en niet mag, maar ze vergeten het humane deel."

Want, benadrukt Cor Pater nogmaals, 30.000 voertuigen voor de deur: Dat is toch wel erg veel. "Het zal bovendien leiden tot files en fijnstof", voegt Pater eraan toe. "Vorige week zaten we hier met het lekkere weer allemaal in onze tuintjes. Straks zitten we de hele dag in de uitlaatgassen. Kunnen we met een kap op in je tuin gaan zitten. En ik heb juist hier een huis gekocht omdat ik vlakbij de natuur wilde wonen." Ook Charlie van Leeuwen had nooit kunnen voorzien dat dit nog eens zou gebeuren bij het huis waar hij dagelijks keihard voor werkt om te kunnen betalen. Maar hij heeft hoop. "Want als je bekijkt hoe het bestemmingsplan van 2004 is gewijzigd, dat is een flink verschil. Volgens de planschade-expert hebben we daarom zeker mogelijkheden. We gaan dit dus zeker aanvechten. De gemeente, die kan werken met geld van burgers heeft een lange adem, maar ook onze adem is lang genoeg."