Hemd van het lijf

Algemeen

DELFT – Nina Voets (27) en René Jacobs (41) organiseren de Eerste Delftse Museumnacht. Op vrijdagavond 5 november openen Delftse musea en galeries hun deuren voor een cultureel avontuur met unieke kunstwerken, optredens, lezingen, muziek en ander verrassends. Voets is de creative director van cultuur- en poppodium Club Ciccionina, Jacobs is kunstschilder en eigenaar van galerie De Kunstkop.

1. Waarom willen jullie per se achter de poster van de Museumnacht gefotografeerd worden?
“Het gaat niet om ons of om een plek, de Museumnacht speelt zich in de hele binnenstad af. Met deze poster werd de Museumnacht tastbaar. We zijn er trots op.”

2. Waarom heeft Delft een Museumnacht nodig?
“Hoe hebben we het zo lang zonder gered? We willen laten zien dat Delft veel te bieden heeft. Een Delvenaar die in cultuur is geïnteresseerd, kent nog eerder Boymans dan Het Prinsenhof. Als je hier bent opgegroeid, zie je bijna niet meer hoe mooi de binnenstad is.”

3. Waarin verschilt de Delftse Museumnacht van die in andere steden?
“Het wordt intiemer en we hebben meer locaties op een kleinere oppervlakte. Tel daarbij het schilderachtige decor van de Delftse binnenstad en de Delftse locaties. Verder zal de identiteit nog moeten groeien met de jaren. We willen gewoon dat iedereen er is, verrast wordt door het aanbod en dat men zich realiseert: zo’n avond heb je maar één keer per jaar; wat gebeuren er een mooie dingen in Delft.”

4. Hebben jullie conclusies getrokken uit de ervaringen in andere steden?
“De organisator van de Rotterdamse Museumnacht geeft ons regelmatig advies en vervult daarmee een mentorrol.”

5. Wie hopen jullie musea en galeries in te krijgen die er daar nu nog aan voorbij gaan?
Voets: “Studenten en jongeren. Daarom ben ik erbij gehaald. Hoe maak je die enthousiast? Dan heb je muziek nodig. We willen de drempels van musea en galeries verlagen. Een deel van de jongeren zal hierna vaker naar een museum gaan.”

6. Jullie zijn van verschillende generaties. Wat voegt dat toe aan jullie samenwerking?
Voets: “ ‘Hyves kan echt niet meer,’ riep ik tegen René, ‘iedereen heeft facebook.’ We weten hoe we onze eigen leeftijdsgroep moeten bereiken.”
Jacobs: “We gebruiken de generatiekloof juist. Ook qua vaardigheden vullen we elkaar aan. Nina heeft een scherpere visie op de toekomst, ik kan snel en creatief problemen oplossen. Door onze verschillende interesses nemen we eigen netwerken mee. Wat we gemeen hebben, is dat we van aanpakken en van avontuur houden. Dat is terug te zien in de programmering: we laten ook experimentele kunst zien.”

7. Wat zouden jullie doen als je burgemeester van Delft was?
Voets: “Ik wil geen burgemeester worden, maar als ik wat zou veranderen, is dat het volgende. Ik zou voorzichtig zijn met grootschalige nieuwbouwprojecten in de binnenstad. Het romantische straatbeeld zou ik willen behouden. Daar passen geen ketens in, plaats die maar in een groot winkelcentrum aan de rand van de stad. Verder zou ik een goed poppodium en een museum voor hedendaagse kunst openen. Nog iets: ik zou de kloof tussen studenten en de andere Delvenaren verkleinen.”
Jacobs: “Geen tweede koopgoot in een gedempte gracht. Natuurlijk zou ik ook naar de Museumnacht komen.”

8. ‘In Delft kun je nooit denken: het publiek komt toch wel,’ is een uitspraak van jou, Nina. Hoe houden jullie daar rekening mee?
Voets: “We hebben een samenhangende, interessante programmering.”
Jacobs: “Het thema Reliëf past bij de gelaagdheid die ons voor ogen staat. Je kunt op 5 november gewoon een gezellige avond hebben, maar je kunt je ook verdiepen in iets wat je anders nooit was tegengekomen. Het is maar wat je op de voorgrond zet.”

9. Nina, jij bent in maart tot Icoon van Delft uitgeroepen. Is de organisatie van de Museumnacht daar een uitvloeisel van?
“Zeg maar eens nee als Icoon. Nee hoor, ik doe veel met muziek, maar ik heb een kunstachtergrond en ik vind dit een goede kans om een cultureel evenement voor een breder publiek, van dertien tot tachtig, te organiseren. Het Icoonschap heeft mijn netwerk verbreed. Een aantal genomineerden houdt een pitchtalk op één van de rondvaartboten die tussen de locaties varen.”
Jacobs: “Nina heeft als Icoon meer uitstraling dan ik als de geflipte acccountant die is gaan schilderen, hoewel mijn cijfermatige ervaring ook handig is.”

10. Wat is tot nu toe de grootste meevaller en de grootste tegenvaller?
“De grootste tegenvaller is dat Anne Ausloos’ kunstwerk, dat de Van der Mandelezaal zou vullen in Het Prinsenhof, niet doorgaat. Ze was zo enthousiast, dat het project te groot is geworden om snel op te bouwen. De grootste meevaller is de bereidheid van iedereen om mee te doen. In het begin was er scepsis, maar gaandeweg is ons enthousiasme overgeslagen.” (BS) 

(www.museumnachtdelft.nl – kaartverkoop vanaf 4 oktober – ª 6 in de voorverkoop)

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12