Afbeelding

Dubbel Delft

vaste rubrieken

Studentenstad en roeien. Twee zaken die onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden. Delft kent een drietal roeiverenigingen, waarvan er twee 'Delftse Studenten Roeivereniging' in hun naam hebben: Laga en Proteus-Eretes.

Die laatste was jaren gevestigd in het monumentale Kruithuiscomplex uit de zeventiende eeuw: een prachtig en sfeervol gebouw, echter nauwelijks geschikt als roeiloods. Deze locatie werd aan Proteus-Eretes in de zestiger jaren door de Gemeente Delft toegewezen als tijdelijke oplossing, totdat de nieuw aan te leggen roeibaan in de Delftse Hout gerealiseerd zou zijn. Zover is het nooit gekomen. Sinds 1997 – bij de club beter bekend als het jaar van 'De Grote Oversteek' - beschikt men over een eigen verenigingsgebouw met botenloods. Recht tegenover de oude locatie is een oude loods verbouwd tot de grootste botenloods van Nederland. Ernaast is een geheel nieuw, door Gunnar Daan ontworpen, verenigingsgebouw neergezet.

Laga is sinds 1926 gevestigd aan de Nieuwelaan 53 in Delft. Het botenhuis is de allereerste in zijn soort in Nederland en werd ontworpen door ir. Kalff. Het fraaie pand is niet meer geschikt voor de topsportambities van Laga. De club is hard bezig om richting de (inter)nationale top te gaan en daarvoor zijn betere faciliteiten onontbeerlijk. Er zijn vergevorderde plannen voor een deels nieuwe, deels gerestaureerde accommodatie.

De derde roeivereniging is 'De Delftsche Sport', waarvan ook niet-studenten lid kunnen worden. Ook deze club is gehuisvest in een fraaie oude locatie, de St. Huybrechtstoren. De toren is één van de 22 waltorens die Delft in de 16de eeuw omringden. De Sint-Huybrechtstoren is met de Bagijnetoren aan de Phoenixstraat en de Rietveldse Toren in de Oosterstraat het enige dat daarvan nog overeind staat en is sinds 1967 officieel een rijksmonument. In 2013 heeft het gebouw een flinke opknapbeurt gehad. Veel houtdelen moesten wegens rot worden vervangen en ook het metselwerk en schilderwerk zijn onder handen genomen. Tiemen van der Reijken maakte zijn foto in de jaren zestig van dit gebouw, compleet met een bootje met mannen. Waarover zij praatten en wat het hogere doel was van deze actie: wie het weet mag het zeggen…