Zelfs als de jaren gaan tellen, zijn er mogelijkheden. (Foto: PR)
Zelfs als de jaren gaan tellen, zijn er mogelijkheden. (Foto: PR)

Met goede zorg voor uiterlijk, elektronica en mechanica kan een lift weer jarenlang mee

Algemeen

DELFT – Een lift moet het altijd doen. En is een langetermijninvestering. Tenminste, bij goed onderhoud. En zelfs als de jaren gaan tellen, zijn er mogelijkheden: “Door het renoveren van een lift kan die nog jaren langer mee”, aldus specialist Jack Verbeek van NL Liften. 

In grote lijnen gaat het bij renovatie om drie zaken: de besturing van de lift, dat is met name elektronica, het motorgedeelte en natuurlijk ook het uiterlijk van de lift, want het oog wil ook wat.
“De liftbesturing gaat relatief korter mee dan de motor”, weet Jack. “Bij een renovatie vervangen we de bekabeling in de schacht en de machinekamer, en de besturing zelf. Denk aan het drukknoptableau in de lift, maar ook de interne elektronica. Zo hebben moderne liften een frequentieregeling om het ritverloop netjes te laten verlopen: comfortabeler en energiezuiniger. Oudere liften hebben die niet en dat merk je: remmen en accelereren verloopt veel schokkeriger. Soms is in een oude liftbesturing nog wel een nieuwe frequentiebesturing in te bouwen, maar dat hangt, zoals zoveel zaken als het om liften gaat, van veel factoren af.”

Een microprocessor is het kloppend hart van de besturing. Hoe zit het met de schaarste van chips? “Op dit moment valt het nog mee. Ik merk het vooral aan langere levertijden”, aldus Jack. Complete besturingen zijn makkelijker leverbaar dan onderdelen, maar het hangt ook erg van het land van herkomst af.” Voor echte noodgevallen heeft Jack zelf wel wat op voorraad, maar de diversiteit in liften is zo groot dat een uitgebreide voorraad erop na houden geen doen is. Personeelsschaarste in de lifttechniek is ook een groeiend probleem: “Er komen steeds meer liften bij, en niet genoeg handjes, dus dat gaat in de toekomst moeilijk worden.”

Motor en cabine
Het motorisch deel van de lift is robuuster en hoeft minder snel vervangen te worden. Dat is soms complex. “Bij een nieuwe klant doe ik altijd eerst een opname. Ik check het logboek dat bij iedere lift hoort, maar kijk ook zelf. Daarbij handel ik alsof het mijn eigen lift of portemonnee is: m.a.w. Ik vervang alleen wat nodig is. Daarbij staat veiligheid voorop.”

De liftcabine zelf kan ook gerenoveerd worden. “Daarbij is zo’n beetje alles mogelijk, met inachtneming van de regels. Gewicht bijvoorbeeld. Je kunt een liftcabine desnoods met marmer bekleden, maar dat betekent wel dat je dan ook je contragewicht en wellicht de motor moet aanpassen. In de regel vervangen we de onderdelen van de cabine met onderdelen die ongeveer even zwaar zijn. Zo ontstaat er geen probleem. En heb je weer jarenlang plezier van een mooie lift.”