Drie achtergelaten deelscooters op het fietspad bij kruising Kruithuisweg/Voorhofdreef (Foto: Piet Bezemer)
Drie achtergelaten deelscooters op het fietspad bij kruising Kruithuisweg/Voorhofdreef (Foto: Piet Bezemer)

Rondslingerende deelscooters in Delft wekken ergernis

Algemeen

DELFT - Delftenaren ergeren zich groen en geel aan de deelscooters die sinds 2020 een plek in de stad hebben gekregen. Deelscooters die fout zijn geparkeerd of kapot zijn gemaakt zijn voor velen een doorn in het oog.

Door Cheyenne Toetenel

Felyx en GO Sharing bieden in Delft elektrische deelscooters aan. Deze aanbieders zijn ook actief in andere gemeenten, waardoor gebruikers met een deelscooter tussen gemeenten binnen de regio kunnen reizen. “De elektrische deelscooter past in de gemeentelijke ambities”, zo valt te lezen op de gemeentewebsite. “De elektrische deelscooter biedt bijvoorbeeld extra mogelijkheden om je te verplaatsen. En het is een duurzaam en efficiënt vervoersmiddel.” De populariteit van de deelscooter is de afgelopen jaren flink gegroeid. Dit zorgt ervoor dat de scooters op allerlei ongunstige plekken worden achtergelaten, zoals op opritten, de stoep en op fietspaden. Ook vandalisme komt vaak voor. Elektrische deelscooters die omver zijn gegooid, in brand worden gestoken of in de sloot belanden zijn geen uitzondering.

Foutparkeerders
Een deelscooter moet worden geparkeerd volgens de regels die gelden voor alle scooters. Deze mogen niet hinderlijk worden geparkeerd en de doorgang op de stoep moet vrij blijven voor voetgangers met kinderwagens en mindervaliden in een rolstoel. Ook mogen deelscooters niet worden geparkeerd in de gebieden rond de stations waar geen snor- en bromfietsen mogen staan en in de zogenoemde ‘rode zone’ in de binnenstad. Toch houden gebruikers zich niet altijd aan deze regels, zien wij ook aan foto’s die lezers van de krant ons toesturen. Piet Bezemer maakte zo’n foto. “Op de kruising van de Voorhofdreef en de Kruithuisweg staan drie hinderlijk geparkeerde deelscooters midden op het fietspad, waardoor je als fietser niet bij de knop voor het stoplicht kan komen”, zo belde hij ons geërgerd op. “Ik heb gebeld met GO Sharing en die zouden iemand sturen, maar dat kan wel een paar uur duren kreeg ik te horen. Bellen naar de gemeente zelf heeft geen zin. Hopelijk wordt de gemeenteraad een keer wakker en wordt het probleem eindelijk eens aangepakt.”

Verantwoordelijkheid
Lloyd Drop van GO Sharing stelde eerder al dat elke klant zelf verantwoordelijk is voor het correct wegzetten van een scooter op een plek waarbij de lokale wet- en regelgeving in acht wordt genomen. “Wanneer deze regelgeving wordt overtreden en er een verkeersboete wordt uitgeschreven, wordt deze boete doorbelast op de verantwoordelijke eindgebruiker.” Felyx en GO Sharing hanteren zelf ook een boetebeleid bij overtreding om de klant bewust te laten worden. Drop: “Bij een eerste overtreding ontvangt de klant een officiële waarschuwing. Bij een tweede overtreding ontvangt de klant een boete van 50 euro. Bij een derde overtreding wordt de klant geroyeerd van ons deelplatform en kan diegene geen gebruik meer maken van de deelscooters.” Ook gebruikers van Felyx-deelscooters die overtredingen begaan of herhaaldelijk hun scooter foutparkeren krijgen van het bedrijf, na een eerste schriftelijke waarschuwing, een boete van 50 euro en bij een derde overtreding een boete van 500 euro en/of opschorting van het huuraccount.

Melding doen
Om overtreders te kunnen waarschuwen of beboeten, roepen de aanbieders en de gemeente op om melding te doen van foutgeparkeerde deelscooters. “Felyx en GO Sharing zetten zich actief in om overlast te voorkomen”, aldus de gemeente. “De gemeente heeft hierover regelmatig overleg met de aanbieders. Desondanks kan het voorkomen dat een scooter hinderlijk staat geparkeerd. GO Sharing en Felyx spreken gebruikers aan op ongewenst rij- of parkeergedrag. Daarom is het belangrijk dat u foutgeparkeerde scooters meldt bij de aanbieders. Dit kunt u rechtstreeks doen bij GO Sharing en Felyx. Zij reageren binnen 12 uur.” 

Omgekeerde wereld
Delftenaar Freek Boon vindt dit de omgekeerde wereld, zo liet hij ons weten. “De gemeente verlangt van ons inwoners dat wij actief foutgeparkeerde scooters gaan melden bij de betreffende aanbieder. Ammehoela, zou ik zeggen: onze gemeente maakt ons zo een verlengstuk van een stuk halfzacht beleid waaraan commerciële bedrijven flink geld verdienen. Dat wij als burger min of meer gedwongen worden ingeschakeld bij het stroomlijnen van het verdienmodel van externe partijen, vind ik echt niet kunnen.”

Regelgeving gemeente
Vanuit de gemeente worden strengere regels opgesteld om overlast van foutgeparkeerde deelscooters aan te pakken. “Deze zomer zal het vergunningstelsel deeltweewielers in werking treden”, vertelt een woordvoerder van de gemeente. “Aanbieders mogen dan alleen met een verkregen vergunning actief zijn in Delft. Om deze vergunning te krijgen moeten zij aan verschillende voorwaarden voldoen die zijn opgenomen in het uitvoeringsbesluit. Enkele voorwaarden zijn dat de aanbieder een klachtenplan, dataplan en een exploitatieplan moet hebben. Hierin staat ook hoe er wordt omgegaan met het parkeren van deelscooters. Met een vergunningstelsel hoopt de gemeente meer grip te hebben op het gebruik van de openbare ruimte.” In het uitvoeringsbesluit zijn zones opgenomen. Voor de schil rondom de binnenstad is het ‘free-floating’ principe niet toegestaan. Dit houdt in dat je de scooters niet overal mag achterlaten, maar dat je alleen op vaste plekken de rit kunt afsluiten. Hiermee hoopt de gemeente de overlast van onjuist geparkeerde voertuigen zoveel mogelijk te beperken.