Ook veel huurders in de wijk Poptahof moeten per 1 juli meer huur betalen (Foto: Koos Bommelé)
Ook veel huurders in de wijk Poptahof moeten per 1 juli meer huur betalen (Foto: Koos Bommelé)

'Huurverhoging is voor veel huurders nu echt niet te betalen'

Algemeen

DELFT - Ook in coronatijd valt bij huurders een brief van de woningbouwvereniging op de mat met de aankondiging van een huurverhoging. Maar de coronacrisis raakt te veel mensen om nu meer huur te vragen voor een levensnoodzakelijke dienst als wonen, vinden velen.

Door Cheyenne Toetenel

Lieke van Rossum van de SP Delft ontvangt berichten van huurders, waarin zij aangeven veel moeite te hebben met de huurverhoging. "Bijvoorbeeld uit Poptahof en de Indische Buurt. Maar er zijn ongetwijfeld veel meer Delftenaren zijn die hier mee zitten. Vorig jaar had al de helft van de huurders moeite met het betalen van de huur. En velen krijgen het nu nog moeilijker, omdat mensen in deze tijd een onzeker en lager inkomen hebben. Ondertussen gaan de huren per 1 juli voor velen toch gewoon nog verder omhoog. Wij roepen daarom alle huisbazen op om de huurverhoging te stoppen, want 0 is genoeg!" Ook partijgenoot Joost van der Sluis noemt de huurverhoging kwalijk: "Huurders zijn zo'n groot deel van hun inkomen kwijt aan de huur, dat ze weinig overhouden voor andere uitgaven." De SP Delft komt daarom met de huurders in actie en wil de Delftse corporaties oproepen de huurverhoging te stoppen. Van Rossum: "Er hebben zich in Delft al bijna 100 mensen gemeld die de actie ondersteunen."

Crisis
Oscar huurt via Woonbron een woning in de wijk Poptahof en kan zich niet vinden in de huurverhoging waarmee hij dit jaar te maken krijgt. "Het is ronduit belachelijk. Een enorme groep mensen heeft nu te kampen met financiële problemen door de crisis en dan moeten we ook nog meer gaan betalen. Het lijkt mij dat de woningcorporatie zelf ook inziet dat dit een moeilijke tijd is voor huurders, maar toch gooien ze ook mijn huur met 2,9 procent omhoog. Dat is voor mij 18 euro per maand, wat voor mij echt een groot bedrag is om iedere maand te moeten missen. In mijn wijk leven veel mensen onder het sociaal minimum en is het soms lastig rondkomen. Een huurbevriezing voor dit jaar was wat mij betreft dan ook een betere keuze geweest, dan had Woonbron meer begrip getoond. Zeker ook omdat deze woningen al lang zijn afgeschreven."

Onderhoud
Bert van der Meer huurt al 22 jaar een woning in de Indische Buurt van woningcorporatie Vestia en heeft weinig begrip voor de huurverhoging. "De huurverhoging een keer overslaan lijkt mij wel zo netjes om de huurders een beetje tegemoet te komen in deze tijd." Maar niet alleen de coronacrisis zorgt voor onbegrip, ook het onderhoud van zijn woning. "In al die jaren heeft Vestia ons van alles beloofd, maar er is weinig van terechtgekomen. Er schort van alles aan de woning op bouwkundig vlak, heeft ook Vestia zelf erkend, maar toch kondigen ze een paar maanden later vrolijk een huurverhoging aan. Voor mij maar liefst 3,2 procent. Dat is toch een discrepantie? Ja, af en toe pakken ze eens iets aan in de huizen zoals afgelopen jaar de centrale verwarming. Maar dat is een sigaar uit eigen doos, want we draaien in feite zelf op voor de kosten."

Delftse situatie
In Delft is het probleem volgens Van der Sluis groter dan elders, omdat er veel goedkope woningen gesloopt of verkocht worden. "De paar sociale woningen die worden gebouwd hebben de hoogst toegestane huur voor sociale woningen. Omdat alle huren ieder jaar omhoog gaan, wordt het voor steeds meer mensen te duur. Daardoor zijn steeds meer mensen aangewezen op die paar buurten waar nog goedkopere woningen zijn. De leefbaarheid van die buurten, zoals delen van Poptahof en Buitenhof, gaat heel hard achteruit. Dit omdat de mensen gewoon geen geld meer overhouden."

Woningcorporaties
Een woordvoerder van Woonbron laat weten dat de huurverhoging van belang is om huurders ook op termijn van dienst te kunnen zijn. “Zo kunnen we in de toekomst de woningen duurzamer maken of opknappen als dat nodig is en ook nieuwe woningen blijven bouwen. Als een huurder door de coronacrisis de huur niet meer kan betalen, horen we dat graag zo snel mogelijk. Samen vinden we dan een oplossing die past bij zijn of haar situatie.” Ook een woordvoerder van Vestia geeft aan maatwerk te bieden voor iedereen die door de coronacrisis minder inkomen heeft. "Wij kiezen voor deze aanpak, omdat lang niet alle huurders door het coronavirus te maken krijgen met een lager inkomen en wij de huuropbrengsten wel hard nodig hebben. Al onze uitgaven betalen we namelijk met de huur die wij van onze huurders ontvangen. Daarmee zorgen wij dat we alle woningen dat wij verhuren, kunnen onderhouden en dat het schoon, heel en veilig is. Daarnaast speelt mee dat wij een saneringscorporatie zijn."