Ouder en kind samen digi-TAAL de toekomst in met de leen-iPad van De Horizon
Ouder en kind samen digi-TAAL de toekomst in met de leen-iPad van De Horizon

Samen digi-TAAL de toekomst in!

Algemeen

DELFT - Thuis spelenderwijs oefenen met taal is belangrijk voor een succesvolle taalontwikkeling van een kind, maar die mogelijkheid is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Het project 'Samen digi-TAAL de toekomst in!' is door Community School De Horizon gestart om kinderen gelijke kansen te bieden.

Afgelopen woensdag ging het project tijdens een feestelijke bijeenkomst van start voor de kinderen van groep 3. Ouders van zestig leerlingen kregen een leen-iPad mee naar huis, waarmee de Nederlandse taal achter de voordeur wordt gebracht. "Dat heeft positieve gevolgen voor kind én ouder", stelt projectcoördinator Kees Huisman.

Project
Ouders en kinderen uit de aandachtswijken Buitenhof en Poptahof werken in het project samen met leerkrachten en 'digimaatjes' aan hun taal- en digitale vaardigheden. "Op de iPad staan leerzame spelletjes die door ons zijn geselecteerd om de Nederlandse taal te oefenen", vertelt Josette Huisman, leerkracht op locatie Buitenhof. "De spellen passen bij de onderwerpen die op school aan bod komen, waardoor het leerproces thuis effectief wordt voortgezet. De iPad is dan ook een goede schakel tussen school en thuis."

Taal
Niet alleen voor de ontwikkeling van kinderen is het project belangrijk, ook voor ouders. "In deze wijken zijn veel ouders de Nederlandse taal niet machtig, waardoor zij kun kinderen niet kunnen helpen met opdrachten", aldus Marjon Doef, leerkracht op locatie Poptahof. "Door deze nieuwe manier van leren, kunnen ouders thuis op een laagdrempelige manier met het kind oefenen. Taal en zelfvertrouwen vliegen daardoor met sprongen vooruit bij beiden. Ouders voelen zich meer betrokken bij hun kind en het leren op school. Op de ouderbijeenkomsten die bij deze cursus horen, leren ouders ook van elkaar. Daardoor wordt niet alleen de band binnen het gezin versterkt, maar ook met de buurt."

Goede resultaten
'Samen digi-TAAL de toekomst in!' is al eerder geïntroduceerd bij kleuters en peuters. Het project is beoordeeld door het Verwey Jonker Instituut, een instituut voor onderzoek, advies en innovatie op maatschappelijk terrein. Hieruit bleek dat gezinnen wonnen aan veerkracht en de zorgen die gepaard gaan aan een leven op het minimum beter lijken aan te kunnen. Meerdere scholen en bibliotheken zijn inmiddels gestart met het project en naar verwachting zal dit aantal alleen nog maar toenemen. Kees Huisman: "Het is mooi dat straks meer mensen kunnen profiteren van het project, dat hier in Delft is ontstaan."