De Ford Busines Coupe in al haar glorie
De Ford Busines Coupe in al haar glorie Foto: Ron Kampers

Ford 'Conversation Starter' Coupe

Algemeen


ABTSWOUDE - Eerst klooien aan een ouwe Puch, dan een Kadett-je opknappen en in 2017 je eigen bedrijf in onderhoud van klassiekers beginnen. Klinkt als een droom. Is het ook. Daar hoort een droomauto bij: een Ford Business Coupe uit 1946.

Door Ron Kampers

Dorus (23) van Winden heeft eigenlijk altijd geweten dat hij dit wilde doen. Toch koos hij niet voor autotechniek binnen zijn studie werktuigbouwkunde.
"Autotechniek is tegenwoordig veel computerwerk. Een carburateur afstellen is er niet meer bij. Ik heb het trouwens niet van een vreemde, want mijn vader heeft een garage. Die gaf me die Kadett om mee te beginnen. Ik had van alles kunnen gaan doen met werktuigbouwkunde, maar ik heb de luxe positie dat ik hier kon beginnen voor mezelf. Het ging meteen goed. Laswerk, daar ga ik vrij ver in. Er zijn niet veel jongeren die daar nog in stappen. Het is een uitstervend beroep. Ik kan er als eenpitter van leven. Soms, bij een motorisch probleem, vraag ik hulp van mijn vader. En internet hè, dat is ongelofelijk. Hoe oud die auto's ook zijn, alles is nog te krijgen. Zelfs voor dit ding kun je in Nederland onderdelen krijgen."

'Dit ding'
En zo staan we voor 'dit ding': een meer dan vijf meter lange Ford coupe uit 1948, die bizar genoeg maar plaats biedt aan twee personen.
Dorus: "Ik was al een tijdje op zoek naar zo'n model en kreeg een tip dat deze al sinds begin deze eeuw bij een bedrijf stond. Hij kwam uit een schuur in Canada en er was nooit iets aan gedaan. Hij stond echt op mij te wachten. Ik heb 'm blind gekocht. Er zit een originele V8 in en ik wist niet in welke staat die verkeerde. Hij had minstens 30 jaar stilgestaan, maar de motor en de aandrijflijn bleken helemaal goed. Het is mechanisch een lompe auto, maar als je hem een beetje blijft onderhouden, kan ie tot in het oneindige mee.
Dit is mijn meest comfortabele auto ooit. Stijlvol, ingetogen kleur, verrassend stil binnen. Hij heeft ook de perfecte golf in de daklijn door het ontbreken van de achterbank, waardoor hij helemaal in verhouding is. Het is het mooiste model van Ford uit die tijd. Ik moet eerlijk zeggen dat ik hem kocht met het idee om er een hot rod van te maken, maar daar ben ik vanaf gestapt."

Lijken in de achterbak
De Ford heeft iets gangster-achtigs, in de achterbak kunnen zomaar drie lijken vervoerd worden. Die ruimte komt ook goed van pas op vakantie. Dorus heeft inmiddels reizen gemaakt in Zweden en Engeland.
"Als je in je eentje weg wil, denk je soms: wat ben ik eigenlijk aan het doen, waar begin ik aan? Maar overal waar je stilstaat, heb je aanspraak. Die auto is een 'conversation starter'. Weet je nog, die belachelijk hete dag in de zomer, toen het meer dan 40 graden was? Nou, toen stond ik in een buitenwijk van Londen. Vlak voordat ik de stad verliet om de rondweg op te gaan, kapte hij ermee. Ik moest wachten op vervoer naar een garage verderop. De vrouw bij wie ik voor de deur stond, heeft zich helemaal over me ontfermd, die kwam elke keer met koffie en thee en maaltijden. Ook voorbijgangers kwamen me water brengen. Uiteindelijk werd het nacht. Ik heb bij die vrouw op een luchtbedje in de gang gelegen. Midden in de nacht werd de auto eindelijk opgehaald en naar een hot rod garage 80 kilometer verderop gebracht. Daar zette ik mijn tentje op. Ik werd wakker van de eigenaar, die me met een zaklamp bescheen en vroeg wat dit te betekenen had. Achteraf zijn dat de verhalen die je onthoudt!"

Voor deze rubriek zoeken we vrouwen/mannen met een klassieker, die het leuk vinden hier over vertellen. Mail naar: ronkampers@gmail.com

De achterbak is ruim genoeg om 'gangsteractiviteiten' mee te ontplooien
Dorus voor zijn juweel van een classic