De Opel Corsa 2019 is net zoals de Astra optioneel leverbaar met de innovatieve LED-technologie in de koplampen.
De Opel Corsa 2019 is net zoals de Astra optioneel leverbaar met de innovatieve LED-technologie in de koplampen.

LED-technologie zorgt voor optimale zichtbaarheid in Corsa en Astra

Algemeen

DELFT - De nieuwe Opel Corsa en Astra zijn direct leverbaar met innovatieve LED-koplampen. De auto's die nu worden besteld, zijn meteen leverbaar met de efficiënte verlichtingstechnologie.

De verlichtingstechnologie zorgt voor een optimale lichtopbrengst met een minimaal energieverbruik. Hoe vreemd het ook mag klinken, de innovatieve LED-koplampen zorgen er ook voor dat de CO2-uitstoot verder terug gedrongen wordt.
De nieuwe Opel Corsa, inmiddels de zesde generatie, is behoorlijk aerodynamisch, maar heeft ook een minimale emissie. Het succes wordt onder meer bereikt met efficiënte aandrijflijnen. De duurzame LED-koplampen zijn optioneel. Deze verbruiken elk slechts 13 Watt. Ter vergelijking: conventionele halogeenkoplampen hebben 81 procent meer energie nodig, zonder dat dit ten koste gaat van het lichtbeeld. Een traditionele halogeenkoplamp verbruikt ongeveer 70 Watt. Speciale reflectoren garanderen een optimale lichtopbrengst en dus ook zichtbaarheid.
En dan die besparing op het gebied van CO2-uitstoot. De LED-koplampen besparen gemiddeld 1,3 gram CO2 per kilometer. Bij de versies met turbobenzinemotoren gaat het om 1,38 gram per kilometer. Bij de versies met dieselmotoren gaat het om 1,23 gram per kilometer.
Ook de Opel Astra vijfdeurs is optioneel leverbaar met de LED-koplamptechnologie. Bij deze auto bedraagt de besparing gemiddeld 1,26 gram per kilometer aan CO2. Bij de benzinemotoren 1,34 gram per kilometer en bij de dieselmotoren 1,19 gram per kilometer. Een bepaalde formule wordt gebruikt om het verschil in CO2-besparing tussen de twee soorten koplampen te berekenen. Het feit dat dimlicht doorgaans alleen 's avonds wordt gevoerd is meegenomen in deze berekening. Feitelijk is voor de calculatie uitgegaan van een derde van de totale rijtijd.
Terug naar de reflectoren. Bij elke koplamp is de reflector zo ontworpen, dat de lichtopbrengst van elke individuele LED optimaal op de weg wordt geprojecteerd. Waarmee de efficiëntie wel duidelijk is aangetoond.

Motorhuis Delft
www.motorhuis.nl