De 2019-versie van de Toyota C-HR, aangescherpt op enkeleprominente plaatsen.
De 2019-versie van de Toyota C-HR, aangescherpt op enkeleprominente plaatsen.

Subtiele en toch manifeste aanpassingen aan de Toyota C-HR

Algemeen

DELFT - De Toyota C-HR is op design-niveau enigszins aangepast. Ongeveer drie jaar na de introductie van de SUV was het tijd voor een kleine facelift. Niet alleen het uiterlijk van de Toyota C-HR is veranderd, ook op motorisch vlak is er een aantal veranderingen doorgevoerd.

De uiterlijke veranderingen hebben allereerst betrekking op de (LED)koplampen. In de 2019-uitvoering hebben de koplampen een andere indeling gekregen. Andere wijzigingen ten opzichte van de oorspronkelijke Japanse versie zijn te zien op de voorbumper. Hoewel subtiel, zijn de aanpassingen toch significant. Onder het centrale rooster loopt er in de 2019-uitvoering nu een meegespoten randje. Boven de kentekenplaat loopt de motorkap nu mooi door, zonder de gleuf die hier oorspronkelijk te zien was. Verder is er een andere achterkant. De veranderingen zijn waar te nemen in de bumper en ook hier is er een andere indeling van de verlichting. Beide achterlicht-units stonden in de oorspronkelijke versie helemaal los van elkaar. In het meest recente design zijn de units verbonden. Hoewel ver uit elkaar, ligt er nu een hoogglans zwarte balk tussen beide achterlicht-compartimenten. Vol moderne technologieën zat de Toyota C-HR al. De technologieën zijn door de Japanse fabrikant ook aangescherpt, met name de Electronic Power Steering (EPS). Daarnaast is het in de Toyota C-HR nog beter 'cruisen', aangezien de geluidsisolatie een flink stuk is verbeterd. Apple CarPlay en Android Auto zijn in de nieuwste versie van de C-HR compatibel in het nieuwe multimediasysteem. Onder de motorkap is er keuze uit de nieuwste hybride aandrijflijnen. Allereerst is er de 116 pk sterke 1.2 turbo-benzinemotor. Daarnaast zijn er twee elektra-aandrijflijnen. Bekend was al de 1.8 Hybrid met 122 pk, hier is bij gekomen de nieuwe krachtiger 2.0 High Power Hybrid met 184 pk. Het accelereren van nul naar honderd gaat met de laatstgenoemde motor in 8,2 seconden. De CO2-uitstoot ligt, het moet gezegd, dan wel weer wat hoger dan die van de 1.8 Hybrid. Namelijk 92 gram per kilometer CO2-uitstoot, waar de 1.8 Hybrid 6 g/km minder uitstoot. De Toyota C-HR 2019 staat straks in de Nederlandse showrooms. De introductiedatum is nog niet bekend.

Toyota DIGO
www.toyotadigo.nl