De bouw van de tweede tunnelbuis is nog in volle gang.
De bouw van de tweede tunnelbuis is nog in volle gang.

Spoortunnel kost rijk geen 505 maar 750 miljoen

Algemeen

DELFT – De aanleg van de spoortunnel in Delft wordt nog eens 39,3 miljoen euro duurder. Dat heeft staatssecretaris Dijksma (PvdA, infrastructuur) donderdag gemeld aan de Tweede Kamer.

De totaalkosten komen daarmee voor het rijk tot nu toe uit op 750 miljoen euro, exclusief btw.

In 2008, toen de gemeenteraad van Delft besloot de spoortunnel voor eigen rekening aan te leggen, dacht de stad nog dat dit voor 422 miljoen euro moest kunnen. Twee maanden later greep het rijk in, na financieel onderzoek naar die ambitie. Toen bleek dat Delft zich meteen al 83 miljoen had verkeken op de opzet. Toenmalig minister Eurlings trok uit die misrekening de conclusie dat het rijk die tunnelbouw moest overnemen. De Tweede Kamer trok daarvoor 505 miljoen euro uit.

Tegenvaller
Kort nadat het rijksproject was begonnen doemde een tegenvaller op met de grondwaterstand. Die bleek hoger dan de Gemeente Delft aan het rijk had opgegeven. Dat leverde de regering meteen een grote tegenvaller op, van zo'n 80 miljoen euro.
Daarnaast is het project duurder geworden doordat de Tweede Kamer gaandeweg de bouw besloot toch meteen ook een tweede tunnelbuis aan te leggen, voor nog eens twee extra treinsporen. Delft was in de berekening van 2008 nog uitgegaan van één enkele tunnelbuis, met twee sporen.

Tweede buis
Aan die tweede buis wordt nu nog gewerkt. In de loop van volgend jaar moet die bouwkundig klaar zijn. Treinen tussen Den Haag en Rotterdam kunnen er echter pas gebruik van maken als er rails en bedrading in is aangebracht, en als er bovendien ook twee extra sporen zijn aangelegd op de stukken Delft Zuid-Schiedam en Delft-Rijswijk. Voor dat vervolg heeft de Tweede Kamer nog geen budget beschikbaar gesteld.
De jongste tegenvaller is volgens Dijksma vooral (30 miljoen) te wijten aan gestegen marktprijzen in de bouw. Daarnaast wil ze nog eens 9 miljoen reserveren voor 'extra risico's'. Daarmee kan worden gedoeld op een oplossing voor de te snel draaiende deuren in het stationsgebouw van Delft, als gevolg van overdruk in de tunnel.