Afbeelding

Meetfiets-project TU wint Nationale Sportinnovator Prijs

sport

DELFT – Het 'meetfiets-project' van de TU Delft afgelopen dinsdag de Nationale Sportinnovator Prijs gewonnen. Samen met Team Giant-Alpecin en Koninklijke Gazelle vergaart TU Delft met het meetfiets-onderzoek enerzijds meer inzicht in de leunhoek, de snelheid, en het stuur- en remgedrag van de fietser en anderzijds in de stabiliteit van de fiets. Het doel: Top wielrenners sneller laten afdalen en ouderen actieve stuurondersteuning bieden zodat zij veilig kunnen blijven fietsen. De jury, met daarin vertegenwoordigers van sportbonden, overheid, wetenschap en technologie, besloot prijs - met daaraan gekoppeld een subsidie van 30.000 euro - uit te reiken aan het meetfiets-project vanwege de meerwaarde van het project voor zowel de topsport als de maatschappij.

De optimale afdaling
Met de kennis van de TU Delft over fietsbesturing proberen onderzoekers achter het winnende idee onder meer op sportief vlak winst te boeken. Samen met Team Giant-Alpecin, dat op het hoogste wielerniveau uitkomt, zal worden bekeken hoe de daaltechniek van wielrenners verbeterd kan worden. Het project bestaat uit de ontwikkeling van vier identieke meetsets. Met een dergelijke meetset kan elke fiets omgevormd worden tot een meetfiets, een 'sensorbike'. De metingen geven inzicht in de leunhoek, de snelheid en het stuur- en remgedrag van de renner. Via een app krijgen de sporters en begeleiders feedback op hun keuzes in testritten. Zo weten zij hoe het optimale stuur- en remgedrag eruit zien.  

In topsport blijken details vaak doorslaggevend. Teun van Erp, wetenschappelijk expert van Team Giant-Alpecin, is dan ook blij met de mogelijkheden die het onderzoek biedt. "De manier waarop een wielrenner zijn fiets bestuurt kan het verschil maken tussen winst en verlies, zowel tijdens de tijdrit als tijdens een afdaling. Verschillen tussen goede en slechte dalers lopen op tot zeven seconden per kilometer", zegt hij. Deze 'sensorbike' is een van de tastbare innovaties die voortkomt uit het onlangs ondertekende innovatiepartnerschap tussen TU Delft en Team Giant-Alpecin.

Zelf-stabiliserende fiets
Tegelijkertijd is er een toename van 30 procent in het aantal ongelukken op de fiets, met name door instabiliteit op de fiets bij ouderen. Ook hier speelt besturing van de fiets dus een cruciale rol. Daarom maken de wetenschappers van de TU Delft in samenwerking met Koninklijke Gazelle een prototype van een zelf-stabiliserende fiets door het rijgedrag van ouderen te analyseren met de 'sensorbike'. Deze informatie wordt vervolgens geïntegreerd met een motor in de stuurkolom, die bijstuurt op het moment dat de fietser dreigt om te vallen. Het systeem, met slimme algoritmes, draagt zo bij aan valpreventie en een actieve leefstijl van ouderen.