Tom Laeven (links) en Paul Hulsman bij de Eco-Runner VII, die naar verwachting eind mei hoge ogen gaat gooien tijdens de Shell Eco-Marathon. (foto: Willemijn de Vette)
Tom Laeven (links) en Paul Hulsman bij de Eco-Runner VII, die naar verwachting eind mei hoge ogen gaat gooien tijdens de Shell Eco-Marathon. (foto: Willemijn de Vette) Foto: Willemijn de Vette

Eco-Runner VII wil en verwacht winst tijdens Shell Eco Marathon

Algemeen

DELFT - De duurzaamste auto van de wereld ontwikkelen: dat is het doel van Eco-Runner Team Delft. Zij hopen hun topprestatie van 2015 dit jaar te herhalen.

Door: Willemijn de Vette

Toen won het team de Shell Eco-Marathon met de Eco-Runner V. Vorig jaar viel het echter niet mee. De Delftse studenten eindigden toen met de Eco-Runner VI op een derde plek. Het parcours bleek heuvelachtig te zijn en daar was het voertuig niet goed op voorbereid. Eind mei proberen ze het opnieuw, maar nu met een verbeterde duurzamere versie van de waterstofauto, de Eco-Runner VII. "Het grootste doel is om te winnen!", zegt Tom Laeven, de 22-jarige chief electronics in het Eco-Runner Team.
"Doordat we de motor hebben aangepast kunnen we nu veel efficiënter het heuvelachtige parcours afleggen", vertelt Tom. "Een ander sterk punt is dat we de luchtweerstand zo laag mogelijk houden. De wielen, met de laagst mogelijke rolweerstand, werken daar ook goed aan mee." Paul Hulsman (22), teammanager van het Eco-Runner Team voegt eraan toe dat het verbeterde waterstofvoegtuig nu in optimale conditie kan rijden. "Mede dankzij de nieuwe motor zijn we er vrij zeker van dat we de komende Eco-Marathon in London gaan winnen." Maar, voegt Tom eraan toen: "Je weet natuurlijk nooit wat de concurrentie gaat doen."

Uniek
De reden dat Delftse studententeam zo vaak internationale wedstrijden winnen, ligt volgens de studenten aan de ondersteuning van de universiteit en de toegang tot alle apparatuur waar zij mee mogen werken. "We hebben een windtunnel! Dat is zo uniek. Normaal zou je die maanden van tevoren moeten boeken, maar wij hebben er gewoon één boven staan", zegt Tom. Volgens hem gebeurt het in andere landen ook niet vaak dat studenten voor zulke projecten één jaar hun studie kunnen stopzetten. "Dat heeft wel heel veel meerwaarde", zegt Paul. "Zo kunnen we ons goed op ons project focussen."
Dat de Eco-Runner over een paar jaar de weg op gaat als 'normaal' vervoersmiddel, zien de teamgenoten niet gebeuren. "Mensen rijden vaak alleen in hun auto. Wij willen aantonen dat al die uitstoot helemaal niet nodig is en wat je maximaal nodig hebt om één persoon te vervoeren", vertelt Tom. Volgens Paul moeten mensen gaan inzien dat het allemaal veel efficiënter kan. "Wat wij laten zien, is hoe het 't meest efficiënt kan. Dit is dan wel extreem, maar de cijfers van de Eco-Runner en een personenauto zouden veel dichterbij elkaar moeten liggen."
Het Eco-Runner Team Delft geeft studenten de kans in een internationaal groepsverband een duurzaam en ecologisch verantwoord voertuig te ontwikkelen. Het Dream Team bestaat uit 30 topstudenten van de TU Delft. Tijdens de Eco-marathon – een evenement waar zo'n 50.000 bezoekers op afkomen – bewijst het team zijn kwaliteiten. Onlangs heeft het team het design afgerond. Volgens de calculaties zal het voertuig tijdens het competitie op het parcours in Londen een verbruik hebben van omgerekend 3500 km/l. Meer info: www.ecorunner.nl.