Remco Koornneef (centraal, in het rood) riep collega's, familieleden en zakenrelaties het podium op nadat hij was benoemd tot Delftse Held. Zij hebben volgens hem net zo goed recht op deze prijs. (foto: Marco de Swart)
Remco Koornneef (centraal, in het rood) riep collega's, familieleden en zakenrelaties het podium op nadat hij was benoemd tot Delftse Held. Zij hebben volgens hem net zo goed recht op deze prijs. (foto: Marco de Swart)

En de nieuwe Delftse held is... The Base Delft Holding B.V.

Algemeen

DELFT – Remco Koornneef van The Base Holding Delft b.v. is maandagavond tijdens De Kracht van Delft verkozen tot ondernemer van het jaar. Firma van Buiten won de publieksprijs.

Zo'n driehonderd ondernemers en uit Delft en de regio waren in Theater de Veste getuige van de bekendmaking van de 'Delftse Held', de ondernemer van het jaar. Dit jaar was gekozen voor het thema 'social business = serious business'. Dus werd dit keer gezocht naar een sociale ondernemer. De verkiezing telde geen zes, maar drie genomineerden: cateraar en leerwerkbedrijf Firma van Buiten, de vogelverjagers van Bird Control Group en The Base Delft Holding bv, dat kleding een tweede leven geeft. Laatstgenoemde won. Delftse Held en Ondernemer van Jaar Remco Koornneef riep zijn familie, collega's en zakenrelaties het podium op. "Want sociaal ondernemen doe je nooit alleen", legde Koornneef later uit. De 44-jarige Delftenaar beleefde een mooie avond. "We hebben nooit zo de publiciteit gezocht. Om op deze manier erkenning te krijgen voor werk dat wij inmiddels heel normaal vinden, is heel mooi. Het geeft een euforisch en heel warm gevoel. Heel gaaf."

Koornneef had niet verwacht de Delftse Held te worden. "Ik moet eerlijk zeggen: ik weet dat wij een mooi bedrijf hebben. Maar we zijn niet het enige mooie bedrijf." De jury roemde het feit dat The Base Delft Holding al veel heeft gedaan voor veel regiogenoten en dat ze ook komende jaren nog veel willen en kunnen betekenen. "Ze beseffen dat een erkenning als winst van deze verkiezing ons daarbij kan helpen dit te realiseren", zegt Koornneef.

Zijn bedrijf begon in 2002 als kledinginzamelingsbedrijf, dat huis-aan-huis kleding inzamelde. Toen het op dit front marktleider was, ging het de kleding ook zelf sorteren. Toen het zag hoeveel topproducten naar het buitenland gingen, besloten ze die kleding te restylen en voor kleine prijsjes in Nederland in twee winkels, in Den Haag en Spijkenisse, te verkopen. "We zijn goedkoper van Primark en hebben betere kwaliteit dan Bijenkorf", zegt Koornneef daarover. Sinds de oprichting zette The Base Holding 250 werknemers in sociale werkplaatsen aan het werk, hielp het 65 mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan een dienstverband en schonk het al 5 miljoen euro aan goede doelen. "Het hele aspect van ons bedrijf is sociaal. We zoeken bij onze werknemers de meerwaarde en vergeten de beperking. Dan blijken mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt waardevoller dan veel mensen beseft. Pareltjes die dof leken, hebben bij ons glans gekregen. Dat geeft zó'n gigantische boost. Ik kan het iedereen aanraden." Daarnaast redt The Base Delft Holding kleding van de afvalberg door het een tweede leven te geven. En ook dit aspect geeft Koornneef veel voldoening.

"Ik wil graag van meerwaarde zijn voor de maatschappij", vervolgt hij. "Ik zie het als een dankbare taak om meer te betekenen dan financieel gewin. Als ik zie hoeveel ik al voor zo veel mensen heb gedaan, dan kan ik zeggen dat ik succesvol ondernemer ben om die redenen. Met geld als middel en niet als doel."

Na de verkiezing van Delftse Held kon een niet onbelangrijk deel van het ondernemersevent De Kracht van Delft beginnen: het netwerken.