Afbeelding

Meer privacy en meer werknemers in verbouwd pand Rabobank

Algemeen

Editie: Week 48, Jaargang 22 |

Renata Brabander in de vernieuwde ontvangsthal, met achter haar één van de grote touchscreens.

DELFT – Het kantoor van de Rabobank aan de Buitenhofdreef is verbouwd. De klant heeft er nu meer privacy en de werkruimtes zijn aangepast zodat tachtig nieuwe werknemers er aan de slag kunnen.


Zaterdagmorgen 6 december tussen 10.00 uur en 12.00 uur is iedereen welkom om het eindresultaat te komen bekijken. Wie dan naar deze vestiging van Rabobank Zuid-Holland Midden komt, mag verder kijken dan alleen de ontvangsthal. Medewerkers leiden bezoekers rond. De heropening gaat niet gepaard met een ‘lintje-knip-moment’. “Het is voor veel klanten een moeilijke tijd en we zitten zelf ook in een reorganisatie”, legt Renata Brabander, directeur particulieren, uit.
Ook om die reden is gekozen voor een bescheiden verbouwing. Zoveel mogelijk materialen en meubels zijn hergebruikt. “Het pand is verder dusdanig heringericht dat er tachtig medewerkers meer kunnen werken dan voorheen. Deze groep, die zich bezighoudt met de telefonische dienstverlening, was tot voor kort op het kantoor in Pijnacker werkzaam. Door hen in Delft onder te brengen, bespaart de bank elders 1200 vierkante meter kantooroppervlak.


“Sinds dit pand zo’n veertien jaar geleden is opgeleverd, is er nauwelijks iets veranderd”, vertelt Brabander. “De vloerbedekking was bijvoorbeeld echt op.” Rabobank kreeg zo nu en dan signalen van klanten die vonden dat de privacy-factor voor verbetering vatbaar was. En dat soms onduidelijk was waar je precies moest zijn. Dit laatste ‘probleem’ is opgelost door de inzet van een medewerker bij de ingang, die klanten de juiste kant op wijst. Verder staan klanten niet meer zij aan zij voor de balies, maar gaan ze in ronde afgesloten ruimtes met een bankmedewerker in gesprek. Wie alleen even snel iets moet tekenen, kan dit aan de hiervoor bedoelde tafels doen. De reacties zijn tot nu toe goed. “Veel klanten zeiden: ‘Wow, wat is hier gebeurd!?’ Ook de medewerkers vinden het helemaal geweldig.”

Geen sinecure
Ook voor hen is veel veranderd aan hun werkplek. Het lijkt geen sinecure om tachtig extra medewerkers in een pand onder te brengen, maar een nieuwe denkwijze doet wonderen. “We hebben dat ‘activiteiten gerelateerd werken’ genoemd. In plaats van de hele dag in één kantoortje door te brengen, denk je constant: ‘Wat ga ik nu doen’ en daar zoek je de werkplek bij. Dat kan een bespreekkamer, de belruimte, maar ook de kantine zijn.” Dit heeft meerdere voordelen. “We hebben opeens veel ontmoetingsplekken, je ontmoet nu collega’s die je eerder niet zag. Dat komt de samenwerking en dus ook de klanten ten goede.”


Renata Brabander is, nu de stofwolken letterlijk en figuurlijk zijn opgetrokken, dik tevreden over het eindresultaat van de verbouwing. “Ik ben er trots op dat we hebben gekozen voor duurzaamheid en zoveel mogelijk hebben hergebruikt wat kon worden hergebruikt. Het is mooi om te zien dat zowel bedrijfsmatige als particuliere klanten zich welkom voelen in deze vernieuwde vestiging en goed geholpen worden. Of het nu een ondernemer is met een vraag, een kind dat de spaarpot komt legen of een oudere klant die hulp nodig heeft bij het bankieren. Daar doen we het uiteindelijk allemaal voor.”

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12