
Gered door Magdalena (deel 1)
AlgemeenDELFT - In het ONA-Delft (Oud Notarieel Archief van Delft) komen we enkele malen de naam jonkvrouw Magdalena Moons, weduwe van jonker Jurriaen van Lennip tegen.
Door Jeroen Stolk
Slechts weinigen die haar naam kennen, toch speelde zij een belangrijke rol in de Tachtigjarige Oorlog en is er zelfs een straat naar haar vernoemd. Meer dan vierhonderddertig jaar zou het duren voor een vermeende legende de erkenning kreeg op waarheid te berusten. Het was midden in de Tachtigjarige Oorlog dat de Spaanse veldheer Don Francisco de Valdez Den Haag innam voor de Spaanse kroon. Voorafgaand aan de inname waren vele Hagenaars de stad reeds ontvlucht, bang voor de Spaanse furie. In tegenstelling tot andere plaatsen was de Hofstad niet ommuurd en daardoor vrijwel niet verdedigbaar. Niet iedereen ging voor de Spaanse legers op de vlucht, zoals bijvoorbeeld Magdalena Moons en haar moeder. Magdalena was een dochter van welgestelde ouders en was op 24 januari 1541 in Den Haag geboren. Ze verloor haar vader toen zij nog maar vijf jaar oud was. Nadat De Valdez Den Haag was binnengetrokken kwam hij in contact met deze Hollandse schone en vroeg haar hem te trouwen. Moons, onder de indruk van de edelman hield de boot echter af. Valdez trok op naar Leiden en belegerde de stad. Het was duidelijk dat de uitgehongerde bevolking van de sleutelstad snel zou gaan bezwijken onder de Spaanse druk. Francisco de Valdez was klaar om de genadeklap uit te delen. Dit was het moment waarop Magdalena haar troef uitspeelde. Zij bood de Spaanse veldheer aan met hem te trouwen maar eiste daar voor terug de hij de aanval op Leiden zou uitstellen. De Valdez dacht niets te verliezen te hebben. Uitstel betekende nóg grotere honger en misère in de sleutelstad, nog meer Leidse doden, dus ook minder weerstand. Francisco stemde toe. Volgende week leest u de gevolgen van dit besluit.







