Marcel Koelewijn (foto) pleit namens Hart voor Delft voor een 'blauwe zone' voor een aantal gelegenheden, waaronder koffiehuys Koning aan de Schoemakerstraat. (Foto: Koos Bommelé)
Marcel Koelewijn (foto) pleit namens Hart voor Delft voor een 'blauwe zone' voor een aantal gelegenheden, waaronder koffiehuys Koning aan de Schoemakerstraat. (Foto: Koos Bommelé)

Hart voor Delft pleit voor ‘blauwe zone’ bij kort parkeren

Algemeen

DELFT - Vorige week richtte de fractie Hart voor Delft zich middels een brief met schriftelijke vragen tot het college van burgemeester en wethouders. De politieke partij pleit in deze brief voor een ‘blauwe zone’ voor een aantal gelegenheden waar Delftenaren voor een korte of middellange tijd verblijven: “Met een blauwe zone krijgen mensen de gelegenheid om zonder angst voor een parkeerboete deze gelegenheden te blijven bezoeken”, vertelt raadslid Marcel Koelewijn.

Door Frank van der Steen

Het gaat hier volgens Koelewijn om gelegenheden als buurthuizen, wijkcentra, koffiehuizen en begraafplaats Jaffa. Dat de partij deze schriftelijke vragen naar het college heeft gestuurd, heeft onder andere te maken met de reacties van Delftenaren op de huidige situatie: “Er waren best veel mensen die contact met ons opnamen over bekeuringen die zij ontvingen na een bezoek aan bijvoorbeeld een buurthuis of een koffiehuis. Vervolgens kwamen we er tijdens de dodenherdenking achter dat verschillende Delftenaren, maar ook partijleden van Hart voor Delft, bij begraafplaats Jaffa gewoon een bekeuring hebben gekregen tijdens de dodenherdenking. Toen ben ik samen met onze fractievoorzitter Bram Stoop gaan nadenken en kwamen we op het idee van een aantal blauwe zones.”

Positief resultaat
Volgens Koelewijn is een blauwe zone een goede oplossing om ervoor te zorgen dat Delftenaren zonder zorgen ergens voor een korte tijd kunnen parkeren: “Ons idee is om op de genoemde locaties die in een parkeerzone vallen een blauwe zone in te stellen, waar je met je blauwe parkeerschijf maximaal twee uur mag parkeren. Dit levert een positief resultaat op, het zorgt er namelijk voor dat mensen gewoon even naar het buurthuis, wijkcentrum of de begraafplaats kunnen.” Wat volgens het raadslid ruimte en verkeer ook heel belangrijk is, zijn de sociale voordelen van een blauwe zone: “De bezoekers van buurthuizen en koffiehuizen zijn vaak oudere mensen. Deze mensen zijn vaak niet meer zo goed ter been en dus afhankelijk van hun auto. Zij komen hier met elkaar samen om een praatje te maken en een kop koffie te drinken. Wanneer een koffiehuis of buurthuis dan in een andere parkeerzone ligt dan waar deze persoon woont wordt het gewoon lastig. Als je dan elke keer als je een kop koffie gaat drinken een boete krijgt ben je het ook snel zat. Door het instellen van een blauwe zone maken we het deze mensen een stuk makkelijk om deze gelegenheden te bezoeken. Het heeft dus ook nog eens een hele sociale functie en gaat uiteindelijk een stukje eenzaamheid tegen bij deze mensen.”

Handhaving
Over het aangeven van de grens van deze blauwe zones hoeft volgens Koelewijn ook geen discussie worden gevoerd. Daarnaast denkt hij ook dat het handhaven van deze zones geen problemen zal opleveren: “Als we een blauwe zone maken worden deze zones uiteindelijk met blauwe lijnen aangegeven op straat. Dit is dus gelijk ook de grens van deze blauwe zone. Omdat deze zones maar voor maximaal twee uur gelden en vaak buiten de binnenstad liggen ben ik er niet bang voor dat het handhaven ervan problemen zal opleveren. Je kan niet even op je gemak de binnenstad in, omdat je altijd vast zit aan die twee uur.”

Vertrouwen
Uiteindelijk wil Hart voor Delft er met deze nieuwe blauwe zones voor zorgen dat het voor Delftenaren mogelijk blijft om hun geliefde buurthuis, koffiehuis of begraafplaats te bezoeken: “Het doel is dat Delftenaren de ruimte krijgen om deze gelegenheden zonder angst voor een boete te kunnen blijven bezoeken.” Met het vertrouwen in een goede afloop zit het bij Hart voor Delft in ieder geval wel goed. Koelewijn benadrukt zelfs dat er binnen de Delftse politiek al steun is voor het idee van de stadspartij: “Ik heb zeker al een aantal steunbetuigingen ontvangen vanuit andere partijen. In een volgende commissievergadering zal dit onderwerp ter sprake komen en zullen we uiteindelijk merken hoeveel steunbetuigingen er daadwerkelijk zijn. Als dit idee in een volgende commissievergadering Ruimte en Verkeer positief wordt opgepakt en de wethouder gaat daarin mee, is er waarschijnlijk niet eens een motie in een raadsvergadering voor nodig. Liggen die verhoudingen net even anders, denk ik dat ik uiteindelijk toch met een motie in de raad zal komen. In dat geval mag de raad beslissen of dit wel of niet gewenst is. Ik heb er in ieder geval veel vertrouwen in dat ook de raadsleden van de coalitiepartijen de sociale functie zien van hetgeen dat wij willen bereiken!”

Hart voor Delft laat weten de antwoorden van het college pas over enkele weken te verwachten.