<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=9419594&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=delftopzondag.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=260,261,262" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Logo delftopzondag.nl
Foto: Tiemen vd Reijken

Dubbel Delft

  vaste rubrieken

DELFT – Deze foto is van de buitencategorie, ofwel dit is 'smullen'. Het is een foto met veel details, van allerlei pluimage, en niet in de laatste plaats is veel, zo niet bijna alles anders dan op het moment dat de foto werd gemaakt. De plaats waar de fotograaf stond en staat, die is bijna hetzelfde gebleven: de oude foto op de omloop van molen 'de Roos', de nieuwe met een ultra-lang statief. Prominent in beeld is de oer-Delftse Gist & Spiritusfabriek. De Nederlandsche Gist- en Spiritusfabriek is in 1869 in Delft opgericht als naamloze vennootschap. Grondlegger is de aan de Polytechnische School in Delft afgestudeerde technoloog Jacques van Marken samen met zijn vrouw Agneta Matthes. Het bedrijf vervaardigde gist - gebruikt in de broodbakkerijen - en brandspiritus. Ook anno 2019 is te zien dat de fabriek klein is begonnen en er gaandeweg steeds meer bouwsels om, naast en tussen die eerste versie werden gebouwd. Rommelig, dat is het juiste woord. Het gebied is omgeven door een flinke muur, heeft een kade aan een deel van de Wateringsevest dat nu niet meer bestaat, en een geheel eigen treinstation met rangeersporen. Een en ander in goede banen geleid door een beambte van de Nederlandse Spoorwegen. Kenmerk van deze Delftse EBO (Elektrisch Bediende Overweg) is dat-ie altijd zeer lang gesloten was. Om een trein ongehinderd doorgang te verlenen moet de overwegwachter al vroeg beginnen met de sluiting. Pas als alle bomen gesloten zijn kunnen de seinen op groen worden gezet. Ook wordt de overweg vaak gesloten gehouden als er nog een tweede trein aankomt, al duurt dat enkele minuten. De bediening van de overweg vond plaats vanuit de treindienstleiderspost (4 x woordwaarde) pal naast de overweg; hier links van de bomen in het midden van de foto te zien. Bijna al deze posten zijn inmiddels verdwenen en is de bediening verhuisd en naar de dichtstbijzijnde post van de verkeersleiding. Een overgang waar, zeker als er weer een immens lange goederentrein met basaltblokken richting Den Haag voorbijkwam, veel Delftenaren veel en lang hebben staan wachten. In gedachten is de man in het NS-huisje in die tijd heel wat naars toebedacht. Zeker als hij het niet de moeite waard vond de spoorbomen tussen de eerste en de volgende trein weer omhoog te draaien.

Willem de Bie

<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=9419594&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=delftopzondag.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=260,261,262" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Meer berichten
 
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=9419598&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=delftopzondag.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=260,261,262" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>