Afbeelding
Foto: willem de bie

Dubbel Delft

vaste rubrieken

De sloop van het oude spoorviaduct maar vooral de aanleg van de spoortunnel heel wat voeten in de aarde had. Uit de lucht ziet de oude situatie er eigenlijk heel gezellig uit. Met de oude historische bebouwing van het bedrijfscomplex langs het water, de verschillende bouwstijlen rond de van Leeuwenhoeksingel en het mini-wijkje rechts. Opvallende zaken zijn verder het aantal fietsen voor het station, het groen op en rondom het Stationsplein en de perrons en de rails achter het station. Het nieuwe plaatje laat een eenzaam stationsgebouw zien, daarachter het in aanbouw zijnde mini-parkje en de doorgaande weg van de Westlandseweg richting Kalverbos. Een gefacelifte Parallelweg waar een ruim uitzicht is ontstaan, inclusief grote planten- en bomenbak. Nu nog even de zich als kakkerlakken uitbreidende fietsenberg wegwerken onder de grond van het busplatform. In 2019 komt er een derde ondergrondse fietsenberging bij. Fietsers en voetgangers hebben niet te klagen, het nieuwe spoorzonegebied is een ware oase: ruime banen, veilige oversteekplaatsen en weinig of geen auto's die de plooien uit broek of rok rijden. De trein is in Delft altijd belangrijk geweest, vooral omdat de stad duizenden studenten herbergt. De eerste trein passeerde Station Delft op 31 mei 1847. Het station, dat op 3 juni 1847 opende, lag aan de Houttuinen. Voor de Havenstraat werd ook een klein formaat haven gemaakt, waar onder andere kolen en groente werden gelost en geladen. Doordat de toestroom van passagiers en goederen binnen enkele decennia sterk gegroeid was voor het relatief kleine station, werd enkele honderden meters zuidelijker in 1885 een nieuw station geopend. Dit gebouw is een ontwerp van Christiaan Posthumus Meyjes. Het formele adres van dit complex was Van Leeuwenhoeksingel 41. Het plein vóór het nieuwe station werd na verloop van tijd 'Stationsplein' genoemd; deze naam verschijnt vanaf 1992 officieel in de boeken. Rond 1998 kreeg het plein een nieuw aanzicht, aansluitend bij het motto 'Delft Kennisstad'. De bushaltes kregen een logischer indeling, een fietsenkuil werd geplaatst met nieuwe fietsenrekken, en een digitale zuil met vertrektijden van de bussen werd geplaatst. Ook hier groeide de fietsenberg buitenproportioneel. (www.dubbeldelft.nl)

Afbeelding