Met deze vijf tips blijf je fit in coronatijd

  Partnerbijdrage

Het is winter, de sportscholen zijn dicht en buiten sporten is niet zo aantrekkelijk. Hoe zorg je ervoor dat je toch voldoende in beweging blijft? Beweging heb je nodig om je immuunsysteem op peil te houden. Vooral nu heel belangrijk. Vandaar dat wij een aantal tips voor je op een rij hebben gezet.

Wanneer je een hele dag thuiswerkt en je eindelijk je laptop hebt opgeborgen in je laptoptas 17 inch heb je weinig zin om te sporten. Het is begrijpelijk dat je het liefst op de bank gaat liggen en Netflix gaat kijken. Gezond is het niet. Beweging heeft je lichaam hard nodig. Door te sporten activeer je witte bloedcellen en die zijn nodig om virussen en bacteriën buiten je lichaam te houden. Gelukkig zijn er nog tal van manieren te bedenken om aan voldoende bewegen te komen. Je hoeft er echt niet voor naar de sportschool of naar de voetbalclub. 

1. Work-outs op Internet
Hou je ervan om begeleid te worden tijdens het sporten? Er zijn op YouTube tal van sportvideo’s te vinden met oefeningen die je doen kunt binnenhuis. Je verbrandt er de nodige calorieën mee en tegelijkertijd werk je aan je conditie. De meeste oefeningen kun je doen zonder apparaten aan te schaffen. Het enige wat je nodig hebt is sportkleding. Je kan korte work-outs doen of je probeert eens een Zumba les, heerlijk dansen. Hou je van krachttraining? Daar zijn eveneens video’s van te vinden waarbij je in plaats van gewichten je eigen lichaamskracht kan gebruiken. 

2. Wandelen 
Heb je geen corona gerelateerde klachten? Ga dan naar buiten. Een wandeling van dertig minuten is gezond voor je lichaam. Het is bovendien lekker om frisse lucht op te doen na een dag thuiswerken. Wandelen geeft je hersenen rust en je wordt er zelfs creatiever en vrolijker van.

3. Ruim je huis eens goed op 
Sommige mensen vinden het fijn om de lockdown als excuus te gebruiken om niet te hoeven bewegen. Doe dat vooral niet, maar blijf mentaal fit. Je kan deze tijd zelfs prima gebruiken om klussen te doen in huis waar je nooit aan toe komt. Denk aan de zolder opruimen of je huis goed schoonmaken. Misschien wil je eens een nieuw kleurtje op de muur van je slaapkamer. Er zijn zat klussen te bedenken waarvoor je in beweging moet komen.

4. Bedenk een challenge
Heb je zin in uitdaging? Maak dan een appgroep aan met vrienden, collega’s of familie en doe de plankchallenge. Ga iedere dag thuis twee minuten planken op hetzelfde tijdstip. Doe het samen. Zo motiveer je ook anderen om te blijven beweging. Heb je moeite om het twee minuten vol te houden? Begin dan met dertig seconden en verhoog dit elke dag. Is planken niet jouw ding? Er zijn natuurlijk nog genoeg andere challenges te bedenken. Vergeet niet om jezelf te belonen wanneer het lukt om uitdagingen waar te maken. Schaf die crossbody tas of Ted baker tas die je altijd al zo graag wilde eindelijk aan. Maak het bewegen leuk voor jezelf, dan hou je het gemakkelijk vol. 

5. Touwtjespringen
Bij touwtjespringen denk je al gauw aan kinderen, maar wist je dat het een van de allerbeste manieren is om calorieën te verbranden? Wanneer je gaat touwtjesspringen gebruik je elke spier in je lichaam. Daarom is het voor mensen die af willen vallen ideaal. Je krijgt er bovendien meer conditie van. Het mooie is dat je alleen een touw nodig heb. Ga iedere dag tien minuten touwtjespringen en je verbrandt meer calorieën dan bij sporten zoals zwemmen en hardlopen. Doe het niet langer dan die tien minuten, want je anders maak je de kans op blessures groot. 

Meer berichten