<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=9419594&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=delftopzondag.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=260,261,262" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Logo delftopzondag.nl
Melktransport tijdens de oorlog, rechts op de foto staat Johan van den Berg.
Melktransport tijdens de oorlog, rechts op de foto staat Johan van den Berg. (Foto: PR)

Jan van den Berg Transport kent turbulente oorlogsgeschiedenis

  Historie

Delft – Arie van de Berg, zoon van de oprichter van J. van den Berg Transport, komt in het laatste oorlogsjaar in een hachelijke situatie terecht als de Duitse bezetter ontdekt hoe hij zijn hongerige dorpsgenoten probeert te helpen.

Johan van den Berg, de vader van Arie, begint in 1911 met twee paarden en één wagen een vervoersbedrijfje in het hart van Den Hoorn - op de plek waar nu de Plus supermarkt is gevestigd. Als in de jaren twintig boeren niet langer zelf hun verse melk mogen verkopen, schaft hij drie T-Fords aan en vervoert hij hun melk naar de verschillende melkfabrieken in de regio.
Arie neemt in 1935 een deel van het bedrijf van zijn vader over en gaat naast het melkvervoer voor de tuinders in het gebied groenten naar de veiling transporteren. Dan breekt de oorlog uit. In het laatste oorlogsjaar liggen in de stal, vader Johan heeft ook koeien en paarden, grote hoeveelheden aardappelen opgeslagen. Die zijn bestemd voor de Duitse soldaten die in de omgeving in huisgezinnen en scholen zijn ingekwartierd. De Duitsers hebben de aardappelen afgeschermd met houten schotten. Arie heeft aan de achterzijde een gat in een van schotten gemaakt, waaruit hij 's avonds, als de Duitsers in het café zitten, aardappelen haalt. Mensen die honger hebben kunnen bij hem een emmertje aardappelen krijgen. Dat gaat goed, totdat de Duitsers in de gaten krijgen dat de aardappelvoorraad wel erg snel slinkt. Arie van den Berg wordt meegenomen naar een plek ergens in het Westland en tegen een muur gezet. Ze proberen Arie bang te maken en dreigen hem te zullen neerschieten als hij doorgaat met het stelen van aardappelen. Vervolgens laten ze hem vrij. Daarbij speelt een rol dat ook de Duitsers voor hun voedselvoorziening afhankelijk zijn van de melkrijders. De vrachtauto's en paarden, die de Duitsers in beslag nemen, worden weer snel teruggegeven omdat de aanvoer van voedsel - ook voor de Duitsers zelf - in gevaar komt. In de laatste maanden van de oorlog, als er bijna geen brandstof meer te krijgen is, vervoert Jan van den Berg Transport de melk met paarden. Na de bevrijding, in de jaren van de wederopbouw, groeit met de tuinbouw ook het transportbedrijf. Het vervoert producten voor de Hoornse tuinders naar de veiling, terwijl ook het melkvervoer doorgaat. Bovendien vindt men altijd ruimte voor 'het ongeregelde vervoer'.

Verhuizing
Halverwege de jaren zeventig, als Jan van den Berg zijn vader opvolgt, telt het bedrijf zeven vrachtauto's. in de periode die volgt maakt het transportbedrijf een explosieve groei door. Het melktransport en het vervoer naar de veiling nemen weliswaar af, maar daarvoor komen al snel andere opdrachtgevers in de plaats. In 1987 verhuist het bedrijf, dat zich inmiddels vooral richt op het vervoer van zeecontainers en bouwmaterialen, van Den Hoorn naar een terrein van 7000 m2 aan de Marconiweg in Delft. Anno 2017 is na Johan, zijn zoon en kleinzoon, de vierde generatie actief in het hechte familiebedrijf, terwijl de vijfde generatie zich warmloopt.

Jan van den Berg Transport
Marconiweg 19, 2627 BA Delft
www.janvdbergtransport.nl


<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=9419594&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=delftopzondag.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=260,261,262" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Meer berichten
 

Wat vindt u?

Heeft u gestemd voor Europese Parlementsverkiezingen ?



Reageren!
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=9419598&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=delftopzondag.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=260,261,262" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>