<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=9419594&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=delftopzondag.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=260,261,262" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Logo delftopzondag.nl
Repetitie doorloop van 'Dido en Aeneas', een opera van Henry Purcell
Repetitie doorloop van 'Dido en Aeneas', een opera van Henry Purcell (Foto: Leo van Velzen)

Dido in Delft: grote wens die uitkomt

  cultuur

DELFT - Afgelopen weekend, op 11, 12 en 13 oktober, werden er in de Sigarenfabriek in Delft drie voorstellingen gegeven van de productie 'Dido in Delft', de opera 'Dido and Aeneas' van Henry Purcell.

Mezzosopraan Natascha Morsink en sopraan Christina Voltl tekenden voor de hoofdrollen (resp. Dido en Belinda) en waren tevens de initiatiefnemers van dit project. Ze bedachten het concept van de opera, en droegen succesvol zorg voor het instuderen van de drie koren, het zoeken naar sponsoren, het opzetten van een crowdfundingactie en voor het grootste deel van de productie. Kortom: een megaklus.

Veelzijdig pianist
Christina en Natascha zingen al sinds 2011 in trio TreSonanz, samen met veelzijdig pianist Andrew Clark. Sinds de oprichting maken zij kleinschalige muziektheatervoorstellingen waarin in hoog tempo de (concert)zaal omgetoverd tot een compleet andere wereld en waar de muziek een ontdekkingsreis is voor de oren en ogen: aanstekelijk en humoristisch, energiek en soms verstild. Zij voerden o.a. de voorstelling"Schetsen voor Vermeer" uit, traden op in museum het Prinsenhof,
maakten voorstellingen op maat voor het Mauritshuis in Den Haag, en zongen in Brussel op een EU congres.

Passies
In deze grote productie, Henry Purcell's opera 'Dido and Aeneas', komen verschillende passies van de zangeressen samen: het zelf bedenken en maken van en zingen in muziektheatervoorstellingen en het coachen van amateurzangers.
"Een grote wens die uitkomt", volgens de zangeressen. "Het begon als een leuk idee voor een buitenvoorstelling met ongeveer 16 zangers, maar werd steeds groter. In zeer korte tijd gaven 45 amateurzangers zich op voor ons project, en gingen we noodgedwongen op zoek naar een grotere locatie. De perfecte plek vonden we in de Sigarenfabriek, een kale, industriële ruimte, die we zelf konden inrichten. In 3 koorrepetities en 3 dagen waarin de koren naast de muziek ook aan de
regie werkten, werd alles ingestudeerd. Een snelkookpan, nee een hogedrukpan!"

Hofhouding
Bariton Sinan Vural vertolkte de rol van de Trojaanse prins Aeneas, Ensemble Collegium Delft begeleidde de solisten en koor op barokinstrumenten, regisseuse Sjoeke Marije Wallendal tekende voor de eindregie, en technicus Arnold Schalks maakte het lichtontwerp. Zodra het publiek de Sigarenfabiek binnen kwam via een lange smalle gang was de voorstelling al begonnen en viel er gelijk van alles te beleven. Koorzangers ontvingen het publiek in hun rol als hofhouding, ze begeleidden hen naar hun zitplaatsen op de tribunes, deelden aperitiefjes uit en 3 jonge tenoren zongen op de trap catches (canons) van Purcell met schuine teksten. Een speciale rol was weggelegd voor twee mimespelers uit het koor die komische narrenrollen kregen in de voorstelling. Zij vertelden op humoristische wijze het verhaal van Dido en Aeneas voorafgaand aan de voorstelling zodat het publiek al goed in het verhaal zat voor de eigenlijke opera begon.

Zandloper
Een prachtige theatrale vondst van TreSonanz was het gebruik van de zandloper, die de tijd weergaf. Het heksenkoor, door de regisseuse sterk neergezet als een groep oproerkraaiers, gebruikten de zandloper als symbool om de ondergang van koningin Dido van Carthago in te zetten. Tegelijkertijd begon een grote, speciaal voor de voorstelling ontworpen, zandloper echt te lopen op het toneel. Bij de slotaria, het prachtig uitgeveterde lamento ' When I am laid in Earth' , kiest Dido er zelf voor om onder het zand begraven te worden, hetgeen een mooi en zeer ontroerend eindbeeld opleverde. Het koor zong daarna het prachtig verstilde 'With drooping wings'  en schaarde zich in een kring rondom Dido. Menig traan werd weggepinkt in het publiek.
Christina en Natascha: "Het allermooiste aan deze productie was om te zien hoe zoveel verschillende enthousiaste zangers, waarvan de meesten elkaar niet kenden, een groep werd door samen in de muziek te duiken, samen te zingen, samen te acteren en er samen voor te zorgen dat alles op rolletjes liep. Om te zien hoe ze in no time vrienden werden en hielpen om deze productie tot een succes te maken. De drie voorstellingen waren binnen twee weken totaal uitverkocht en er werd gevochten om extra plekjes! Er wordt nu al gevraagd om een reprise!"

Ruud Stift

<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=9419594&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=delftopzondag.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=260,261,262" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Meer berichten
 
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=9419598&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=delftopzondag.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=260,261,262" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>