
Nee, ik werk niet met papier en karton: ik werk met licht.
AlgemeenDoor Jeroen Stolk
DELFT - Na de succesvolle tentoonstelling over Johannes Vermeer neemt Museum Het Prinsenhof Delft u mee naar de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw. Om precies te zijn naar kunstenaar Jan Schoonhoven (Delft 1914-1994 Delft) en fotograaf Lothar Wolleh (1930-1979). Hoewel zij in een totaal andere tijd leefden en ook hun kunst sterk van elkaar verschilde, zijn er toch parallellen tussen Johannes Vermeer en Jan Schoonhoven. Beiden waren geboren en getogen in Delft en bleven daar hun hele leven wonen, min of meer in hetzelfde stukje stad. Beiden waren zij de beroemdste Delftse kunstenaar van hun tijd en beiden werkten met licht. De Duitse fotograaf Lothar Wolleh werkte ook met licht. Immers, fotografie is het vastleggen van afbeeldingen met behulp van licht. Wolleh had eveneens zijn sporen al verdiend en was een vermaard fotograaf, vooral op het gebied van reclame. Lothar, die veel kunstschilders en beeldhouwers portretteerde, reisde af naar Delft en zocht contact met Jan Schoonhoven. Al snel ontstond een hechte vriendschap die resulteerde in innige samenwerking. Naast licht, was ook ritme een leidraad in hun werk. Ritme vonden zij overal terug; in Delftse vensters, in straatklinkers….. Het mag dan ook geen verrassing zijn dat de expositie over dit kunstzinnige tweetal ‘Lothar Wolleh ziet Jan Schoonhoven. Meesters in ritme en licht’ is geheten. Toen Jan Schoonhoven eens gevraagd werd “U werkt toch met papier en karton?”, was zijn antwoord kort maar krachtig: “Nee, ik werk met licht”. Dat die uitspraak klopt kunt u zien op de expositie waar zijn kunstwerken bij elke lichtval weer anders tonen. Een samenspel van schaduw en licht. Die interactie geldt ook voor het werk van Wolleh dat eveneens ruim vertegenwoordigd is op de expositie. Het Prinsenhof had enkele sterke troeven in handen bij de samenstelling van de tentoonstelling. Zo is na 50 jaar een van Schoonhovens grootste reliëfs weer terug in Delft. Het is afkomstig uit Duits particulier bezit en werd nog niet eerder tentoongesteld. Het dateert van 1971 en meet 104 x 202 cm. Voorts het recent geschonken reliëf 64 rectangles uit 1965. Een ware blikvanger is een kratteninstallatie, opgebouwd aan de hand van ontwerptekeningen van Jan Schoonhoven. Deze zou in 1965 in Scheveningen tentoongesteld worden, maar dat kon geen doorgang vinden. Het is nu Delft dat deze primeur heeft. Het kunstwerk is zo groot dat men het ook van binnen kan bewonderen, waar de lichtval het nog spectaculairder maakt. Bijzonder is dat de bezoeker het nagebouwde huis van Jan Schoonhoven kan betreden. Veel aandacht is ook geschonken aan het openingsweekend (8 en 9 juli). Voorbeeld hiervan is de lezing die gastconservator Antoon Melissen zondag om 14.00 uur geeft. Melissen is de auteur van de publicatie bij deze tentoonstelling. In het verlengde van de expositie ligt een fotowedstrijd. De aftrap daarvoor is eveneens dit weekend en is genaamd “Jouw kijk op de stad”. De tentoonstelling loopt van 6 juli 2023 t/m 7 januari 2024.
