De gemeente werkt toe naar minder auto's in de binnenstad (Foto: Koos Bommelé)
De gemeente werkt toe naar minder auto's in de binnenstad (Foto: Koos Bommelé)

‘Schaarse openbare ruimte binnenstad vraagt om keuzes’

Algemeen

DELFT - De openbare ruimte in de binnenstad is schaars. In deze schaarse ruimte moeten diverse functies een plek krijgen, zoals groen, parkeren en ruimte om te verblijven en te verplaatsen. Dit vraagt om het maken van keuzes. Bewoners worden hier graag bij betrokken, maar gaven aan dat dit te weinig gebeurt. 

Door Cheyenne Toetenel

Met het project ‘Ruimte in de Binnenstad’ werkt de gemeente Delft aan de verbetering van de leefbaarheid, luchtkwaliteit, gezondheid en bereikbaarheid van de binnenstad. “Hiermee geven wij een brede kwaliteitsimpuls aan de openbare ruimte die prettig is voor iedereen: bewoner, bezoeker en toerist”, aldus het college. Om dit alles mogelijk te maken is een gefaseerde uitbreiding van het autoluw-plus gebied in de binnenstad volgens het college noodzakelijk. De gemeente start met de uitbreiding van het autoluw-plus gebied in het zuidwesten van de binnenstad. “Dit doen we omdat hier de grootste impuls is te bereiken in de openbare ruimte en voor de voetganger.” De prioriteit in de binnenstad ligt bij de voetganger, zoals aangegeven in het Mobiliteitsprogramma Delft 2040. “Het ontbreekt aan voldoende fysieke ruimte om direct een kwaliteitsimpuls aan de openbare ruimte in de binnenstad te geven. Om dit toch te kunnen bewerkstellingen beperken we de impact van gemotoriseerd verkeer. Onderdeel hiervan is de parkeertransitie met als doel reduceren van het aantal geparkeerde auto’s in de openbare ruimte en dit faciliteren op andere locaties, zodat de vrijgekomen ruimte voor andere doeleinden ingezet kan worden.” Denk aan het toevoegen van groen, treffen van klimaatadaptieve maatregelen, ruimte geven aan verblijven, vinden van oplossingen voor fietsparkeren en verbeteren van de kwaliteit van de voetgangersvoorzieningen. 

Vorderingen
Al in 2022 wordt gestart met werkzaamheden in het kader van Ruimte in de Binnenstad. “We pakken locaties aan die al voorbereid zijn en passen binnen het project. Op dit moment zijn 175 straatvergunningen omgezet naar parkeerabonnementen voor de parkeergarages waardoor de parkeerdruk in de binnenstad in de loop van 2021 is afgenomen. Dit betekent dat er ruimte is ontstaan om plekken anders in te richten. De parkeersituatie blijven we monitoren om te bekijken hoe de parkeerdruk in de openbare ruimte en de parkeergarages zich ontwikkelt en hoe de vervolgstappen gezet kunnen worden.” Locaties die al begin 2022 worden aangepakt zijn de Oude Langendijk, een gedeelte van de Breestraat en het Bagijnhof. “Gelijktijdig zal er ook gewerkt worden aan het versterken van de looproute van het NS-station naar de binnenstad via de Westvest, de Barbarasteeg en de Breestraat. Vanwege de positieve ontwikkelingen met betrekking tot de parkeerdruk zal er gelijktijdig met het opstellen van de visie op de Gasthuisplaats uitgezocht worden hoe snel het mogelijk is het bezoekers-parkeren van de Gasthuisplaats te verplaatsen naar de parkeergarages.”

Participatie
In 2020 hebben de belangenverenigingen Binnenstad Noord, De Oude en De Nieuwe Delf, en Zuidpoort bezwaren geuit tegen de plannen van het college tot het uitbreiden van het autoluw-plus gebied. Deze bezwaren zagen in hoofdzaak in op gebrek aan participatie met de bewoners over de plannen, het ontbreken van deugdelijke onderbouwing van de plannen en onduidelijkheid wat het college voor ogen staat bij de geformuleerde kwaliteitsimpuls van de openbare ruimte. Tijdens de raadsvergadering van 9 juli 2020 heeft wethouder Martina Huijsmans toegezegd met de bewoners in gesprek te gaan. Behalve een gesprek met de belangenverenigingen, bleef een uitnodiging aan de bewoners uit. De belangenverenigingen besloten daartoe een brief aan het college te schrijven. Daarin verzoeken zij het college op korte termijn het initiatief te nemen om in gesprek te gaan met de bewoners over de plannen. Het college laat weten dat vanwege de beperkingen ten gevolge van de coronacrisis is afgeweken van de oorspronkelijke planning. “Zoals afgesproken zal er in het kader van de participatie gesproken worden met zowel de verschillende belangenverenigingen als de individuele bewoners en bedrijven van de binnenstad.” Met de drie belangenverenigingen uit de binnenstad heeft dit gesprek eind november plaatsgevonden. In dit gesprek zijn aandachtspunten betreffende dit project geïnventariseerd. Hierbij hebben de bewonersbelangenverenigingen aangegeven dat ze graag het parkeren in de binnenstad voor bewoners bij de discussie over de kwaliteitsverbetering hadden betrokken in plaats van het feit dat dit een uitgangspunt vormt. Voor het ruimte maken is duidelijk gesteld dat er behoefte is aan meer inzicht in de berekeningen dat er voldoende ruimte is in de parkeergarages voor zowel de bezoekers van Delft als de bewoners van de binnenstad. Ook is aangegeven dat de herinrichting van de openbare ruimte gebaseerd moet zijn op plannen en visies voor de belangrijke onderwerpen die spelen in de binnenstad, zoals het fietsparkeren en de toekomst van de Gasthuisplaats. “Deze informatie zal samen met de reeds verzamelde en nog te verzamelen zienswijzen en informatie van andere belangenverenigingen gebruikt worden bij de vervolgstappen van dit project. Zodra er duidelijkheid is over de vervolgstappen zal hierover gecommuniceerd worden. Zoals afgesproken worden de belangenverenigingen betrokken in het vervolgtraject van dit project.”