HR-directeur Florien de Nijs
HR-directeur Florien de Nijs

Exact innoveert en zoekt aanpakkers met grote dromen

Algemeen

DELFT - Binnen Exact staat innovatie centraal. Die focus heeft de afgelopen decennia gezorgd voor een enorme groei van het van oorsprong Delftse bedrijf. Exact is inmiddels dé marktleider in bedrijfssoftware binnen de Benelux en heeft onder meer ook vestigingen in Spanje, Maleisië en Australië. Bij Exact werken aanpakkers met grote dromen die worden gestimuleerd om altijd de beste versie van zichzelf te zijn. Heb jij ook grote dromen? Word een Exacter!

“Exact groeit door, ook in deze tijd”, vertelt HR-directeur Florien de Nijs. “Dit bereiken we op twee manieren. We hebben overnames en krijgen er klanten bij, maar we groeien voornamelijk door innovaties en uitbreiding van onze producten. We zijn constant in beweging binnen het bedrijf, mede dankzij onze grote tech organisatie waar developers manieren bedenken om onze producten te verbeteren.”

All are welcome!
Exact maakt zich hard voor diversiteit en inclusie binnen het bedrijf. “Bij Exact hebben we hier een werkgroep voor”, vertelt De Nijs. “Mannen en vrouwen in dezelfde functie verdienen bij ons hetzelfde salaris en we stellen doelen voor het aantal vrouwen op managementposities. Op dit moment is van het bestuur 25 procent vrouw. Maar inclusie gaat verder. Het gaat ook over introvert/extravert, generatieverschillen en cultuur om er een aantal te noemen. Iedereen moet zichzelf kunnen zijn. Uiteindelijk kun je ook veel van elkaar leren.” Hoewel bij Exact zo’n 1.850 medewerkers in dienst zijn, heeft de bedrijfscultuur wat weg van een familiebedrijf. “Bij Exact voel je de openheid en energie. Het is een je-en-jij-cultuur, een plek waar geen hiërarchie heerst. ‘Zoveel Exacters zoveel karakters’, zeggen wij. De betekenis? Dat wij allemaal onze eigen persoon zijn, maar dat we allemaal goed bij elkaar passen. Daar ben ik ontzettend trots op.”

Vertrouwen
Vertrouwen is een belangrijk aspect binnen het Delftse bedrijf. “In coronatijd kwam dit tot uiting in de ‘Exact way of working’, die we ook in de toekomst zullen voortzetten. Deze manier van werken houdt in dat je zelf de vrijheid hebt om te kiezen wanneer je waar werkt. De traditionele werkdag van 9 tot 5 op kantoor is veranderd in een bedrijfscultuur waarin je voor collaboratie naar kantoor gaat en voor taken die focus vereisen thuis kan blijven. We proberen niet alles vast te leggen in beleid, maar laten werknemers werken vanuit vertrouwen en output die ze moeten leveren.”

Maatschappelijk betrokken
Niet alleen binnen het bedrijf zelf worden mooie stappen gezet, maar ook op het gebied van maatschappelijke betrokkenheid. “We investeren bijvoorbeeld steeds meer in duurzaamheid en vrijwilligerswerk. Medewerkers mogen drie dagen vrijwilligerswerk doen en krijgen daarvoor doorbetaald. Denk aan een inzameling voor de Voedselbank of Sinterklaascadeautjes inpakken voor kinderen in een lastige thuissituatie.” Maatschappelijke betrokkenheid zit volgens De Nijs in Exact’s DNA. “We hebben 1.850 mensen met handen die kunnen helpen, die het ook nog leuk vinden. Exact draait goed en we doen graag iets terug voor de maatschappij.” Dit doet het softwarebedrijf ook met de Exact Foundation. “Deze stichting ondersteunt programma’s die vanuit diversiteit en inclusie een gelijk speelveld creëren voor de volgende generatie IT-professionals, bijvoorbeeld vluchtelingen en vrouwen. De verantwoordelijkheid nemen voor onze omgeving vinden we belangrijk.”

Vacatures
Groei vraagt ook om uitbreiding van het aantal medewerkers. “We zoeken mensen die kunnen bijdragen aan de verdere ontwikkeling van ons bedrijf.” Toen De Nijs er zelf startte, zei iemand haar dat het nooit saai is bij Exact. “Er gebeurt van alles en je kunt alle kanten op. Of dat nu een stap omhoog of in de breedte is, of werken aan een nieuw product.” Nieuwe Exacters worden voornamelijk gezocht voor twee functies: developers en customer supportspecialisten.

Developer
Om te kunnen blijven innoveren zijn techneuten nodig. Exact’s 550.000 klanten werken elke dag aan de groei van hun bedrijf. Cruciaal hiervoor is de betrouwbaarheid en het gebruiksgemak van de software. We dagen onze developers uit om onze technologie steeds een beetje beter te maken. “Als developer moet je het interessant vinden om mee te helpen aan het bouwen van software. Je bent continu bezig met vernieuwingen en op zoek naar verbeteringen. Die gretigheid is een must.”

Customer Support
Op de afdeling Customer Support sta je klanten te woord en help je ze bij problemen of vragen. “Als customer supportspecialist bij Exact is het belangrijk altijd net dat extra stapje voor de klant te zetten. Als professional moet je het leuk vinden om klanten te helpen en daar je energie uit halen. Je springt ook bij op het moment dat je collega hulp nodig heeft.” Veel collega’s zijn hun carrière gestart bij het customer supportteam, vertelt De Nijs. “Dankzij uitgebreide trainingsprogramma’s en samenwerkingen is het vaak de kickstart van een succesvolle carrière. Je kunt er veel leren en later doorgroeien richting andere functies.” Een voorbeeld dat De Nijs hierbij noemt is de loopbaan van Paul Ramakers, CEO van Exact. “Paul startte in 1995 bij Customer Support en heeft gedurende zijn carrière functies gehad in marketing, sales en operations. Exact biedt kansen. Of jij die net als Paul grijpt, is aan jou.”

Wil jij werken bij Exact? Bekijk dan snel de vacatures in onze carrièrekrant!