Als het aan de organisatie ligt klinkt er in 2022 weer muziek op de Markt. (Foto: PR)
Als het aan de organisatie ligt klinkt er in 2022 weer muziek op de Markt. (Foto: PR)

“Als we het nu niet gaan doen, blijft er niks over”

Algemeen

DELFT – Taptoe Delft is een stadsicoon. Een evenement met een rijke geschiedenis en internationale allure. Vanwege corona moest de editie van 2020 worden afgelast en ook in 2021 was het muziekspektakel op de Markt niet mogelijk. Maar Stichting Taptoe Delft is vastberaden: die taptoe gaat er in 2022 zeker komen! 

Door Esdor van Elten 

Volle tribunes, licht en show, en natuurlijk de traditionele stadsparade. In het tweede weekend van september 2022 staat de Markt weer in het teken van Taptoe Delft. Tenminste, als het aan Kees Garnaat, George van Oostrom en hun team van vrijwilligers ligt: “De organisatie staat er. We gaan dit doen.” Het is enthousiasme en optimisme, zeker in een tijd waarin duidelijk is dat we nog niet van corona af zijn. In dat opzicht zou je je zelfs kunnen afvragen of het besluit om het evenement te gaan organiseren nu wel zo verstandig is. “Maar als je nu niet besluit om iets te gaan doen, dan hou je op den duur niks over”, benadrukt George. “We moeten er voor gaan en het beste ervan hopen.”

Moeilijke tijden
Het is wellicht een hoopgevende gedachte dat Taptoe Delft in haar lange geschiedenis vaker moeilijke tijden heeft meegemaakt en zelfs een lange tijd helemaal weg was. Van 1954 tot 1974 was Delft het decor van de Nationale Taptoe. Het zijn herinneringen aan die tijd, die George ervan overtuigden om een paar maanden geleden de voorzittershamer van Kees over te nemen. “Ik zat op de Heilig Hartschool aan de Westerstraat”, vertelt hij. “Met mooi weer konden we de muziek op de Markt horen.” Maar in die vroege jaren zeventig vierde het antimilitarisme hoogtij en daardoor verdween de Nationale Taptoe uit Delft. Het zou ruim twintig jaar duren voor het evenement zou terugkeren.

Eenmalig werd tweejarig
Maar het keerde terug, en wel in 1996, als onderdeel van de festiviteiten van 750 jaar Delft. Het was Showkorps Excelsior, die het voortouw nam om de nieuwe ‘burgertaptoe’ te organiseren. “Toen dachten we nog dat het een eenmalig evenement zou zijn”, herinnert Kees, toen tamboer maître van Excelsior, zich. Maar het evenement smaakte naar meer. “Excelsior kon de organisatie niet op zich nemen en dus werd de Stichting Taptoe Delft opgericht.” Kees is al die 26 jaar betrokken gebleven bij de stichting, de laatste 11 jaar als voorzitter. Sindsdien is Taptoe Delft elke twee jaar georganiseerd. “In die tijd hebben we onze eigen plek veroverd”, vindt Kees. “We wonnen drie keer de beste taptoe van het jaar verkiezing, kregen bezoek uit binnen- en buitenland en we kregen ons eigen gezicht. “Thema en theater maken het speciaal”, vult George aan. “Het decor van de Nieuwe Kerk, de intimiteit van de Markt, dat vindt je nergens anders.”

Terwijl de voorbereidingen in 2020 al volop bezig waren brak de coronapandemie uit. Door die editie ging een streep en ook 2021 bleek geen haalbare kaart. Een hard gelag, niet alleen voor het bestuur, maar ook voor de ruim 80 vrijwilligers die achter de schermen het werk verzetten om het evenement mogelijk te maken. “Het zijn trouwe mensen die ons niet hebben laten vallen”, zegt Kees dankbaar. “Dat gold ook voor sponsoren en de gemeente die ons genereus behandeld hebben.”

Enthousiast
Niettemin ging de organisatie in slaapstand. “Twee weken terug hebben we een vrijwilligersavond belegd om weer bij te praten”, zegt Kees. “Iedereen was enthousiast om weer te beginnen.” Om de taptoe in 2022 te kunnen organiseren moest er eerst een sterke organisatie staan: “Met George als nieuwe voorzitter en 17 nieuwe vrijwilligers is die basis weer gelegd”, meent Kees “We missen nog wel een penningmeester, dus wie zich geroepen voelt... Daarnaast was ook het vinden van een nieuwe projectleider cruciaal: “In Eimert van der Vliet hebben we een vakkracht gevonden, die leiding kan geven aan de zeven werkgroepen die alle aspecten van het evenement gaan organiseren; van programma tot PR en van techniek tot verkoop.” Het bestuur is nog wel op zoek naar iemand die “handig is met social media” omdat de organisatie graag wil verjongen.

Wat de financiën betreft: de organisatie is gezond. “Wel is het belangrijk dat we in september 2022 niet meer aan de 1,5 meter vastzitten, anders wordt het krap”, aldus Kees. “We hebben toch zo’n 6500 bezoekers per sessie nodig.” Om wat meer armslag te hebben wordt ook een crowdfunding opgezet: “We hebben echt geen tienduizenden euro’s nodig”, aldus George. Met tien á vijftienduizend euro zijn we heel erg geholpen.” Kijk op www.gofundme.com onder ‘Taptoe Delft’.