Gerda van Dam (links) en Marianne Staakman: ‘Het was over en uit.’
(Foto: Rob van Es)
Gerda van Dam (links) en Marianne Staakman: ‘Het was over en uit.’ (Foto: Rob van Es)

‘De Pauw voelde als een familiebedrijf’

Algemeen

DELFT/RIJSWIJK - Op ‘De Ontmoeting’, de expositie van kunstenaars van Bacinol en uit Rijswijk, staat tot 26 november een opvallend kunstwerk: een cirkel met brokstukken van Delfts Blauw. Gemaakt door Resie Schlooz .‘Ode aan De Pauw’ heet het.

Gerda van Dam was op de opening van de expositie en sprak van een indrukwekkend kunstwerk. Gerda heeft 28 jaar als plateelschilderes bij De Pauw gewerkt. Vorig jaar viel daar het doek. Door corona werd het stiller en stiller en volgde het faillissement. ’We zagen het aankomen. Eerst kwamen er geen Amerikaanse toeristen meer. Daarna bleven ook anderen steeds vaker weg.’

Icoon
Aardewerkfabriek De Delftse Pauw aan de Delftweg op de grens van Delft en Rijswijk was een icoon. Duizenden bussen met toeristen kwamen op bezoek. ‘Het voelde als een familiebedrijf. Kinderen en andere familieleden werkten vaak mee. Ook Gerda’s zus Marianne Staakman werkte voor De Pauw. Als thuisschilderes. Marianne: ‘Begin van elke maand kwam er een krat met onbeschilderd aardewerk aan huis. Eind van maand was alles beschilderd en werd het in de fabriek gebakken.’
Kenners herkennen het werk van de verschillende schilders van De Pauw. Gerda: ’Vrienden die in de winkel de vazen van De Pauw zagen staan, pikten mijn werk er zo tussenuit.’

‘Deed erg zeer’
Nog in 2019 leek het goed te gaan. Heinen was de nieuwe eigenaar van De Pauw. Om dat te vieren charterde Heinen een historische boot die met enorme Delfts blauwe vazen over de Schie naar De Pauw voer. Maar kort daarop begon de ellende met corona.
Gerda: ‘Op een van de allerlaatste dagen ben ik nog gaan kijken. Ongebakken vazen die ik beschilderd had, lagen in brokken in de afvalcontainer. Dat deed erg zeer. Het was over en uit.’