<p>Hanneke Soek ervaart al tien jaar problemen met de verwarming in haar huis op het Oostblok</p>

Hanneke Soek ervaart al tien jaar problemen met de verwarming in haar huis op het Oostblok

Huurders Woonbron zitten al ruim twee weken zonder verwarming: ‘We worden letterlijk in de kou gezet’

DELFT - Bewoners van het Oostblok, Stille Putten en Waterblok zitten al sinds 1 oktober in de kou. Dat is niet voor het eerst, want al tien jaar ondervinden zij problemen met de verwarming van hun woning. “Het wordt nu echt eens tijd dat Woonbron het probleem verhelpt.”

Door Cheyenne Toetenel

Hanneke Soek woont zelf al 32 jaar in haar huurwoning op het Oostblok. Als coördinator van de woonblokken eist zij namens een grote groep bewoners verbetering van de situatie. De woningen op het Oostblok, Stille Putten en Waterblok hebben blokverwarming en ondervinden problemen. “De leidingen zijn veertig jaar oud, dus versleten en tonen zeer regelmatig lekkages. Ook de isolatie is niet goed meer, waardoor wij afgekoeld water krijgen. Dit probleem speelt al jaren, iedere winter zaten we wel een aantal dagen zonder verwarming. Afgelopen winter hebben we zes keer zonder verwarming gezeten, waarvan één keer vier dagen.” Nu is de winter nog niet begonnen, maar ervaren de bewoners wel al problemen. “We zitten nu al vijftien dagen zonder verwarming. Deze woningen hebben energielabel D, dus met dit weer van nu wordt het al kil en vochtig in huis. Ik houd mezelf overdag warm met dikke truien en fleecedekens en lig om 19.00 uur al op bed omdat de kou ondraaglijk is. Wij hebben vorig jaar al aan Woonbron gevraagd om in de zomermaanden de leidingen te vervangen, omdat lekkages oplossen slechts lapwerk is. Dit zijn ze niet van plan.” Op het moment dat de radiatoren wel werken, worden ze ook maar voor de helft warm. “De kranen van de radiatoren zitten bij de afvoer, terwijl ze bij de invoer horen. Dit heb ik laten onderzoeken en dat is de reden dat de radiatoren niet volledig warm worden.” Momenteel worden brieven verzameld over de ‘ingebrekestelling’ van de woningen. “Na één dag hebben we al zestig brieven verzameld en dit aantal loopt op. Woensdag bundelen we ze en sturen we ze op naar Woonbron.” Jolanda Gaal, fractievoorzitter van Onafhankelijk Delft, is geschrokken van de situatie. “Wij gaan een enquête opstellen voor de bewoners en gaan samen met de VVD schriftelijke vragen stellen aan het college. Het is misdadig om mensen in deze kou te laten zitten. En dan heb ik het nog niet eens over de schimmels en het vocht. Woonbron laat huurders betalen voor woongenot, terwijl ze dit niet krijgen. Dat is oplichting.”

Lekkage
Een woordvoerder van Woonbron laat weten dat het oplossen van de huidige lekkage gecompliceerd is. “De verwarmingsleidingen lopen onder de woningen van het woongebouw en zijn alleen in de woningen en algemene ruimtes met een kruipluik te bereiken. Alle kruipluiken in de woningen en de bergingen op de begane grond waar geen verwarming is, moeten open om te zien waar de lekkage is. De kruipluiken bevatten asbesthoudend materiaal. De wet bepaalt dat eerst het asbest weggehaald moet zijn, voordat de monteurs hun werkzaamheden mogen doen. Dit is een forse klus. Niet alleen om medewerking van bewoners van de begane grond te krijgen, ook omdat luiken vaak verstopt zijn onder bijvoorbeeld een laminaatvloer. Intussen zijn sinds vorige week woensdagavond achttien woningen aangepakt en hebben we vier bewoners helaas nog niet bereikt. Met man en macht proberen we de verwarming zo snel mogelijk weer in orde te hebben. Bewoners die dat willen, kunnen voor de tussenliggende periode gratis een elektrische kachel van ons lenen.” Veel bewoners, waaronder Hanneke zelf, zitten hier niet op te wachten. “De dubbele kosten die dat met zich meebrengt zijn voor eigen rekening. Bovendien verwarmt dit niet het hele huis.” Woonbron geeft aan op de vergoeding van de kosten later terug te komen.

Tijdelijke oplossing
Even leek het erop dat de problemen donderdag waren opgelost, vertelt Hanneke. “De radiator werd deels warm, maar na een uur was het helaas weer ijzig koud in huis. Achteraf hoorde ik dat de verwarming het überhaupt niet bij iedereen had gedaan.” De woordvoerder van Woonbron zegt dit weekend met een tijdelijke oplossing te komen. “Een slang gaat constant water leveren om het verwarmen van de woningen mogelijk te maken. We blijven ondertussen zoeken naar het lek.”

Cheyenne Toetenel
Meer berichten
 
CustomHtml_1