Foto: Tiemen vd Reijken
Foto: Tiemen vd Reijken

Dubbel Delft 9/10

Algemeen

Een tram op de Oude Delft; nu haast niet meer voor te stellen, maar ooit reed daar de tram. Het verhaal van Delft en de tram begon in 1866; in juni van dat jaar werd de eerste tramlijn van Den Haag naar Delft officieel geopend. Geen zoevende elektrische tramstellen, maar een soort grote koets getrokken door paarden. In 1887 neemt de nieuw opgerichte HTM de paardentram naar Delft over en start enkele maanden later met een voor die tijd modernere variant: de stoomtram. Een kleine, vierkante locomotief die zwaar puffend en roken een soort luxe woonwagen over de rails sleepte. De route door Delft ging over de voor die tijd meest gebruikte straten: via het Kalverbos, het Noordeinde en de Oude Delft naar de Rotterdammerpoort. Rails en trams dus, dwars door de binnenstad. Begin jaren twintig zette de HTM voor het eerst elektrische trams in op de diverse Haagse routes. Ook Delft kreeg z’n elektrische tram. Om te kijken of ‘t allemaal wel ging langs die smalle Delftse grachtjes was er op 15 november 1921 een proefrit met de nieuwe tram. Bovenleiding was er niet dus moest de stoomloc de nieuwe tram over het Noordeinde en de Oude Delft door de stad loodsen. Op de foto zien we dit duo bijna ter hoogte van de Binnenwatersloot - Peperstraat. Het duurde nog tot 1924 voordat het hele traject tussen Den Haag en Delft geëlektrificeerd was. Uiteindelijk werd er voor gekozen om de route van de tram door Delft te verleggen naar de Phoeniixstraat / Westvest waardoor de binnenstad ontzien werd en de haltes van de tram meer overeenkwamen met de wensen van de passagiers. De eerste elektrische trams in Delft waren zware, logge apparaten die met veel kabaal van hun aanwezigheid lieten blijken. Na de oorlog werd dit lompe type tram vervangen door de toen revolutionaire PCC-car. Een gestroomlijnde en gelaste wagenbak, een moderne elektrische installatie die snel optrekken en afremmen mogelijk maakte en een comfortabel interieur. Al zo’n tien jaar is het de bedoeling dat er ook een tram gaat rijden richting de campus van de TU. Helaas kampt de aanleg met veel problemen; termen als magneetvelden, nanotechniek, zwerfstroom en ander ongemak teistert de uitvoering van het project al geruime tijd. Waarschijnlijk gaat lijn 19 volgend jaar daadwerkelijk rijden.

Afbeelding