<p>Het Delft Hyperloop Team reisde af naar Valencia voor de European Hyperloop Week. (Foto: PR)&nbsp;</p>

Het Delft Hyperloop Team reisde af naar Valencia voor de European Hyperloop Week. (Foto: PR) 

(Foto: )

Nieuw ontwerp Delft Hyperloop gooit (hopelijk) hoge ogen

VALENCIA - Afgelopen week was de European Hyperloop Week. Een week waarin 20 studententeams van over de hele wereld laten zien dat zij de meest schaalbare hyperloop hebben ontworpen. Ook Delft Hyperloop V is met een team van 35 studenten afgereisd naar het Spaanse Valencia.

Door Esdor van Elten

Het hyperloopconcept is een nieuwe methode van transport, bedacht door Elon Musk, de man achter onder ander Tesla. De hyperloop is een magneetzweeftrein dat zich voortbeweegt in een vacuümbuis. Zo ondervindt de trein geen wrijving en dat zorgt ervoor dat de hyperloop enorme snelheden, tot wel 1000 kilometer per uur, kan bereiken. En misschien wel nog belangrijker, dit alles kan gebeuren met behulp van groene energie. Maar er moet nog veel gebeuren voordat dit ideaal werkelijkheid wordt.

Nieuwe motor
“Delft Hyperloop heeft dit jaar een belangrijke stap gezet”, vertelt teamlid Cato van Leeuwen. “We hebben een volledig nieuw voortstuwingssysteem ontwikkeld, de zogeheten Linear Synchronous Motor. Deze gebruikt koperen spoelen in de baan om een magnetisch veld op te wekken dat de permanente magneten op het voertuig afstoot. Zo komt de benodigde energie vanuit het stroomnet en niet uit batterijen op de hyperloop zelf. Dit is een groot voordeel als je de benodigde hoge efficiëntie en snelheden wilt bereiken.” Een andere grote verandering is de geheel symmetrische pod die zowel naar voren als naar achter kan rijden. “Een toepassing die ook in de werkelijke hyperloop zal zitten, dus hiermee zijn we weer stapje dichterbij het maken van een schaalbare hyperloop.”

Competitie
Met hun nieuwe hyperloopbaan van 30 meter en hun nieuwe voertuig is Delft Hyperloop naar Valencia afgereisd naar de European Hyperloop Week 2021. Een internationale studentencompetitie waar 20 teams en ongeveer 1000 studenten aan mee doen. Delft Hyperloop is het enige team dat haar eigen baan heeft meegenomen. Alle andere teams racen op de hyperloop baan die al op het circuit aanwezig is. Met de eigen baan denkt Delft Hyperloop veel punten te scoren. “We doen mee in die verschillende disciplines: propulsion, mechanical en electrical”, legt Cato uit. “Daarnaast dingen we mee naar de Complete Pod Award. De jury beoordeelt onze technische specificaties, en ook de race telt mee voor het uiteindelijke resultaat.”

Kritische vragen
Die uiteindelijke resultaten worden zondag 25 juli pas bekend, maar Cato heeft goede hoop: “In de vier categorieën waar we nu in meedoen loopt het voorspoedig. We krijgen veel positieve feedback, zeker bij de full scale competitie, die veel zegt over de schaalbaarheid van ons project. De jury stelt ook heel wat kritische vragen, en dat beschouwen wij eigenlijk alleen maar als een compliment!” Het spannendste deel hoe de jury gaat reageren op het nieuwe voortstuwingssysteem, dat immers totaal anders is dan de rest. “We zijn de enigen die dat aangedurfd hebben. Er zit drie jaar werk in en het maakt ons project echt veel beter schaalbaar. We hopen dat de jury dat kan waarderen.”

Meer berichten
 
CustomHtml_1