<p>Een deel van het Rode Dorp staat momenteel in de steigers (Foto: Koos Bommel&eacute;)</p>

Een deel van het Rode Dorp staat momenteel in de steigers (Foto: Koos Bommelé)

(Foto: KOOS BOMMELE)

Renovatie woningen Rode Dorp valt bewoners zwaar

DELFT - Eind vorig jaar presenteerde woningcorporatie Vestia de renovatieplannen voor de woningen in het Rode Dorp. Toen al bleek dat niet álle bewoners zich in deze plannen konden vinden. Nu de ontwikkelingen in een deel van de wijk inmiddels zijn gestart, lijkt de weerstand alleen maar te zijn toegenomen.

Door Cheyenne Toetenel

De overheid vraagt Vestia ervoor te zorgen dat de woningen in 2050 zo min mogelijk energie gebruiken voor verwarming, warm water en verlichting en dat ze CO2-neutraal zijn. Vestia zet daarom stappen om de gebouwen, die na een halve eeuw ook wel aan een opknapbeurt toe zijn, te verduurzamen. Vestia verbetert de isolatie en laat geisers/cv-ketels vervangen voor een nieuw verwarmings- en warmtapwatersysteem. Na de werkzaamheden zijn de woningen energiezuiniger en gereed voor een toekomst zonder gas. Hoewel dit voor velen zal klinken als een positieve verandering, zag een groep bewoners al vóór aanvang van de werkzaamheden vooral de negatieve kant. “Wij gaan hier zo ontzettend veel overlast door krijgen”, zo stelde een bewoner destijds. “En dan heb ik het niet alleen over de bende in huis, maar ook het lawaai dat je gaat horen als ze bij anderen in de flat bezig zijn. Dan maak ik mij nog niet eens het meest druk om mijn eigen situatie, maar vooral om die van ouderen en bewoners met een beperking. Die mensen kun je niet een week lang in de kou en de troep, en maandenlang in de herrie laten zitten.” Nu in de Van der Horststraat en één van de gebouwen aan de Diepenbrockstraat de werkzaamheden in volle gang zijn, lijkt de kritiek alleen maar heviger te zijn geworden. “De woningen zijn gedurende de werkzaamheden onleefbaar, de renovatie duurt langer dan aangegeven en Vestia voert enkel praktische veranderingen door en niet esthetische.”

Duur van de renovatie
“De werkzaamheden volgen elkaar totaal niet logisch op”, stelt een bewoner van het Rode Dorp. “Je zou denken dat alles direct achter elkaar gebeurt, maar er zitten steeds dagen tussen. Zo zit je alleen maar langer met de ellende.” Bovendien wijst de bewoner op vertraging in de planning. “De flats die hierna komen zouden eigenlijk al vanaf volgende maand aan de beurt zijn, maar ze zijn dan nog helemaal niet klaar met de eerste complexen. Daar lijkt al twee maanden vertraging in te zitten.” Een woordvoerder van Vestia vertelt dat het project wél volgens plan verloopt, sinds de start van de werkzaamheden. “Tijdens de start zijn er nog wat aanpassingen gedaan in de planning om alle werkzaamheden in de juiste volgorde te krijgen, maar dat is gebruikelijk bij de start van zo’n project. Voor de begane grond woningen valt het leegzuigen en vervolgens weer vullen met isolatiemateriaal van de kruipruimte buiten de woningplanning. Er zijn geen gevolgen voor de andere bouwblokken. Door de ervaringen van het eerste blok kunnen we nog beter sturen op de planning en de verwachtingen. Overal duren de werkzaamheden per woning niet langer dan de elf dagen die we hebben aangegeven.”

Zware periode
De renovatie valt de bewoners zwaar. “Je kunt dagenlang geen kant op. De spullen moeten allemaal anderhalve meter van de muren. Zo groot zijn onze woningen niet, dus je leefruimte wordt op die manier wel heel klein. Genoeg buren die met een rollator of stok lopen kunnen zich op deze manier niet eens door de eigen woning verplaatsen.” Vestia weet uit ervaring dat zo’n project zwaar is voor de bewoners, stelt de woordvoerder. “De situatie met COVID en het feit dat veel mensen thuis moeten blijven, helpt hier niet bij. Voor de meest kwetsbare bewoners bieden wij een logeerwoning aan. Daarnaast hebben we rustruimtes geplaatst waar bewoners overdag gebruik van kunnen maken om zich even terug te trekken uit de werkzaamheden of om te kunnen werken of studeren.”

Afwerking
Ook over het eindresultaat zijn niet alle bewoners even enthousiast. “Natuurlijk is het fijn dat de huizen energiezuiniger worden, dat doet Vestia goed, maar het had allemaal wel wat netter gekund. Er schort van alles aan de afwerking. We blijven zitten met gaten van oude leidingen in onze vloeren, muren en plafonds door het hele huis die alleen een beetje worden dichtgesmeerd. We krijgen wel een vergoeding voor het ongemak, maar van dat bedrag kunnen we niet én een nieuwe vloer leggen én de muren en het plafond schilderen. En dan hebben we ook nog nieuwe raambekleding nodig door de nieuwe kozijnen. Bovendien krijgen we dat bedrag pas zes weken na oplevering gestort, wat betekent dat we de kosten eerst zelf moeten voorschieten. In een wijk met sociale huurwoningen kan je dat niet zomaar van iedereen verwachten. Niet iedereen heeft een schatkistje onder zijn bed liggen.” Dezelfde bewoner stelt dat in een gesprek met de uitvoerders in eerste instantie het plan werd geopperd om een koof om de nieuwe buizen in de gang te plaatsen. “Dat bleken ze bij de uitvoering helemaal niet te doen. De verwarmingsbuizen blijven los, wat er hartstikke slordig uitziet. Ik heb de buurvrouw met tranen in haar ogen zien staan door het resultaat. Jammer dat het zo moet gaan.” Vanuit Vestia wordt verteld dat de ingrepen zijn vastgelegd in het voorstel dat de bewoners is gedaan en waar ook meer dan 70 procent goedkeuring voor is gegeven. “De werkzaamheden zijn eerst in een modelwoning uitgevoerd. Het resultaat is beoordeeld door de klankbordgroep en is vervolgens gefilmd zodat we dit de bewoners tijdens de lockdown toch konden laten zien. Alle werkzaamheden worden uitgevoerd conform dit plan. Het is altijd mogelijk dat er in afwijkende woningen maatwerk geleverd moet worden door afwijkingen die zijn ontstaan in de loop der jaren. Dit is vooraf besproken met de bewoners.”

Cheyenne Toetenel
Meer berichten