Piet Zeeuw bij zijn eerste zaak, aan de Nassaulaan
Piet Zeeuw bij zijn eerste zaak, aan de Nassaulaan

Het Gezicht Achter: Zeeuw & Zeeuw

Algemeen

DELFT - Met 550 enthousiaste medewerkers binnen 34 vestigingen behoort Zeeuw & Zeeuw tot de top 10 Automotive dealerbedrijven van Nederland. Maar ook dit grote bedrijf begon ooit klein, hier in Delft.

Door Cheyenne Toetenel

Na zijn automotive opleiding en een stage in Berlijn kon Piet Zeeuw in 1972 zijn droom waarmaken. Hij startte op 21-jarige leeftijd samen met zijn vrouw zijn eigen bedrijf: Autoservice Zeeuw. “Dat lukte met 5000 gulden startkapitaal én een borgstelling van mijn pa, want 5000 gulden vond de bank toch wel een beetje weinig!” Het garagebedrijf met BP-pompstation was gevestigd aan de Nassaulaan 23, onder een seniorenflat en naast de Coop. “Niet de meest ideale plek voor een autobedrijf zouden we nu zeggen, maar destijds was dat voor niemand een probleem”, vertelt Piet. Na een half jaar kwam de Firma Gremi langs en vroeg of Autoservice Zeeuw geen Lada-dealer wilde worden. In eerste instantie verliep de verkoop van Lada’s in Delft succesvol. “Maar was de prijs-kwaliteitverhouding in het begin uitstekend, na verloop van tijd ging de kwaliteit achteruit met als gevolg dat het merk van de Europese markt verdween.” Voor Autoservice Zeeuw kwam daar echter geen nood aan de man, want in 1979 klopte Renault aan met de vraag of ze dit merk wilden gaan verkopen. “Dat wilden we wel, want op dat moment hadden we net een nieuwbouwgarage gerealiseerd aan de Motorenweg in Tanthof waar we wel wat extra omzet konden gebruiken. Zo startten we onze Renault-activiteiten die we in de loop der jaren hebben uitgebreid naar het Westland, Zoetermeer en Leidschendam.” Toch leek die uitbreiding Piet uiteindelijk niet voldoende in de sterk concurrerende automarkt, met als gevolg dat in 2001 een fusie werd aangegaan met Renaultdealer Auto Haag. “Vanaf die tijd was de naam Autohaag Zeeuw, met als resultaat dat er een nog slagvaardiger bedrijf ontstond dat kon groeien.” In 2009 deed zich de mogelijkheid voor om het opkomende automerk KIA te gaan vertegenwoordigen. “Gezien de stormachtige opkomst van de Zuid-Koreaanse economie verwachtten we veel van die industrie, dus gingen wij met het merk in zee. Om de merkbeleving voor onze klanten te respecteren geloofden we echter wel in gescheiden merkkolommen. Hetgeen in dit geval betekende, aparte KIA-bedrijven met een zelfstandig management om korte lijnen te behouden.” Deze bedrijfsstrategie wordt tot op heden onveranderd gevolgd. “Dit bedrijfsmodel bood ook meer mogelijkheden tot overnames. Zo groeide Autohaag Zeeuw door met de merken Ford, Nissan, Mitsubishi en Dacia.” In juni 2018 vindt Piet Zeeuw het tijd voor een nieuw tijdperk. Tijd om het bedrijf over te dragen aan de volgende generatie: twee van zijn dochters, Michèle en Marie-Lise Zeeuw. Bij die overdracht hoorde een nieuwe naam: Zeeuw & Zeeuw.

De nieuwe generatie
Hoewel de zussen pas sinds 2018 officieel aandeelhouder zijn van het bedrijf, hebben beiden ruime ervaring binnen de autobranche. “Van jongs af aan hielpen wij mee in de zaak aan de Motorenweg”, vertelt Michèle. “Bijvoorbeeld achter de receptie op de zaterdag.” Marie-Lise ging direct na haar studie, in 2001, fulltime aan de slag binnen het bedrijf. “Als kind had ik al wat met auto’s. De keuze om de zaak in te stappen was voor mij dan ook snel gemaakt. Allereerst als kwaliteitscoördinator, later als facilitair manager en vestigingsmanager.” Michèle maakte die keuze een aantal jaren later. “Na een tijd in de AGF- en sierteeltsector te hebben gewerkt als accountmanager voor de Franse markt, besloot ik in 2007 toch het familiebedrijf in te stappen.” Tegenwoordig is Michèle merkdirecteur van Nissan/Mitsubishi, Marie-Lise van Kia, Max van den Boogaard van Ford en Marco Ligtelijn van Renault/Dacia. Samen met CEO Jan Hofstede vormen zij het directieteam van Zeeuw & Zeeuw. “Wij zijn op dezelfde voet verdergegaan als onze vader”, vertelt Marie-Lise. “Hij is met niks begonnen en heeft uiteindelijk tientallen vestigingen neergezet. Wij proberen die groei door te zetten en dat lukt goed, moet ik zeggen. Ons bedrijf is gegroeid naar 34 vestigingen in regio Den Haag, Rotterdam, Leiden, Noordwijk, het Westland en Utrecht. Totaal vertegenwoordigen we nu zes automerken, hebben we onze eigen leasemaatschappij Forward Lease, twee schadeherstelbedrijven en het verzekeringsbedrijf Zeeuw & Zeeuw Verzekeringen. Vorig jaar openden we midden in coronatijd een nieuwe Kia-vestiging in het Westland en zijn we gestart met Mitsubishi in Zoetermeer en dit jaar ook in Wateringen. Dit jaar openen we onder meer onze derde schadeherstelvestiging, starten we met de verkoop van elektrische scooters en last mile distribution. Ook gaan we onze eigen energie leveren, mede gezien de elektrificatie van auto’s. Kortom: we zitten nooit stil, blijven ondernemen en ons verder ontwikkelen.”

Marie-Lise en Michèle Zeeuw bij de vestiging in Delfgauw (Foto: Koos Bommelé)