<p>Bewoners van de Reiger eisen oplossingen voor rattenoverlast, vochtproblemen en kou in huis &nbsp;<br>(Foto: Koos Bommel&eacute;)</p>

Bewoners van de Reiger eisen oplossingen voor rattenoverlast, vochtproblemen en kou in huis  
(Foto: Koos Bommelé)

(Foto: KOOS BOMMELE)

‘Wij zijn de erbarmelijke leefomstandigheden beu’

DELFT - Bewoners van wooncomplex de Reiger aan de Papsouwselaan komen in actie. De leefbaarheid van de woningen is naar hun zeggen beneden peil. “Het wordt tijd dat Woonbron niet alleen de brandjes blust, maar echt aan de slag gaat.”

Door Cheyenne Toetenel

Een groep bewoners van de Reigerflat in de wijk Poptahof is de slechte staat van de woningen meer dan zat. Een groot spandoek hing afgelopen weekend op hun flat met daarop de tekst: ‘Woonbron geld in de kluis, wij vocht en tocht in huis’. De bewoners willen een huurverlaging, totdat de woningcorporatie de leefomstandigheden in de flat heeft verbeterd. Dit weekend worden handtekeningen aan Woonbron aangeboden om de eis extra kracht bij te zetten. Lieke van Rossum, fractievoorzitter van de Delftse SP, steunt de actie. “Veel huurders bellen individueel naar Woonbron met klachten over de staat van onderhoud. Dan komt er soms iemand met een tijdelijke oplossing, maar dat is pleisters plakken. Wij helpen de mensen door er iets collectiefs van te maken. Samen sta je sterk en kunnen we laten zien dat iedereen in Delft een fatsoenlijke woning verdient.”

IJskoud
“Het is een vies zooitje”, aldus Steven Visser. Hij woont nu zo’n vier jaar in de flat en vertelt dat de problemen van kwaad tot erger gaan. “We hebben te maken met lekkages en schimmel, en in de winter is het niet te doen met de kou. We hebben enkel glas, en alleen de woonkamer en één van de slaapkamers zijn verwarmd. In de overige ruimtes staat het ijs op de ramen als het vriest.” Voor bewoner Soraida en haar gezin had deze situatie grote gevolgen. “In 2017 betrok ik dit huis samen met mijn dochter en kleinkind, maar door de aanhoudende kou konden zij niet anders dan naar een noodopvang vertrekken. Voor die tijd sliepen zij samen in de verwarmde kamer en ik in de woonkamer, op de bank. In de andere slaapkamers was het gewoonweg niet uit te houden.” Soraida zegt mentaal en lichamelijk uitgeput te zijn door de hele situatie. “Door de stress slaap ik amper, door de kou ben ik stijf en ook de vochtproblemen hebben hun werking op mijn gezondheid.” Niet alleen over de woning zelf zijn de bewoners niet te spreken, ook op de situatie in de gemeenschappelijke ruimtes klinkt kritiek. “De ratten lopen overal”, vertelt Soraida. “Bij de containers, in de hal en in de kelder. Niet gek, want het is er hartstikke smerig. Doordat de deur van de ingang niet goed sluit krijgen jongeren regelmatig de kans om onze hal te gebruiken als toilet. Ook het afval komt niet altijd netjes in de containers terecht.” Op het dak van de winkels eindigt ook van alles, vertelt Steven, die op de eerste etage woont. “Veel vuilnis waar meeuwen en ratten mee aan de haal gaan, maar ook een keukenmes vinden mensen blijkbaar normaal om naar beneden te gooien. Mijn kleintje van drie jaar oud was laatst op de galerij aan het spelen en werd er bijna door gespiesd.” Beide bewoners geven aan regelmatig melding van de problemen te doen bij Woonbron, maar dat er weinig tot niets aan wordt gedaan. “De onderhoudsproblemen waar ik voor bel worden soms een beetje opgelapt, maar dat is niet voldoende. Veel is gewoon aan vervanging toe.”

Eis
Steven heeft het gevoel onder valse voorwendselen naar de flat te zijn gelokt door Woonbron. “Toen ik de woning betrok werd mij verteld dat binnen vier jaar een grote renovatie zou plaatsvinden en wij als bewoners de mogelijkheid zouden krijgen om met urgentie een andere huurwoning te betrekken. Echter is daar tot op de dag van vandaag niets over duidelijk. Dubbel glas en nieuwe radiotoren krijgen we niet door die onduidelijkheid, maar we betalen wel elke maand 700 euro om in een woning te mogen die onleefbaar is.” Dat moet nu afgelopen zijn, vinden de bewoners. Soraida: “Wij willen met Woonbron om de tafel om duidelijkheid over de plannen met de flat te eisen. Wij willen betere isolatie, een oplossing van achterstallig onderhoud en ongediertebestrijding. Tot die tijd eisen we een korting op de huurprijs, want een peperdure huur betalen voor deze woonomstandigheden deugt niet.”

Verwondering
Hannan Mousaoui, directeur van Woonbron, zegt verrast te zijn door de actie: “Het woongenot van onze bewoners staat bovenaan de agenda. We onderhouden en beheren al onze woongebouw zoals dat hoort, ook de Reiger. Een aanpak van de gemeenschappelijke ruimtes volgt op zeer korte termijn.” Mousaoui vindt het spijtig dat bewoners de noodzaak hebben gevoeld tot deze protestactie. “Ook zonder spandoeken hebben de bewoners onze aandacht en zijn wij meer dan bereid in gesprek te gaan.” Ondertussen is Woonbron met de gemeente in gesprek over de toekomst van dit stukje Delft. “Hierover hebben we de bewoners geïnformeerd. Over deze protestactie voor een huurverlaging kan ik dan ook niet anders dan mij verwonderen. De huurprijzen zijn gebaseerd op het uitrustingsniveau van de woning. Dat er in dit woongebouw enkel glas is en niet in alle ruimtes radiatoren zijn, heeft te maken met de bouwperiode. Niet voor niets staat verduurzaming van onze woningvoorraad hoog op onze agenda.”

Cheyenne Toetenel
Meer berichten
 
CustomHtml_1