Op basisschool De Horizon werden de kinderen ondanks de zorgen vreugdevol ontvangen (Foto: Koos Bommelé)
Op basisschool De Horizon werden de kinderen ondanks de zorgen vreugdevol ontvangen (Foto: Koos Bommelé) Foto: KOOS BOMMELE

‘Niet alle richtlijnen zijn haalbaar, maar we doen wat we kunnen’

Algemeen

DELFT - Na bijna twee maanden dicht te zijn geweest vanwege corona, zijn de basisscholen na een haperende start door gladheid weer open. Naast blijdschap, heerst bezorgdheid. Onder ouders, maar ook zeker onder Delftse basisschooldirecteuren en leerkrachten.

Door Cheyenne Toetenel

Minister Slob van Basis- en Voortgezet Onderwijs noemt het een opluchting dat de scholen weer open kunnen. “Voor ouders en leraren, maar natuurlijk vooral voor de leerlingen.” Veel basisschooldirecteuren zijn het daarmee eens, maar spreken toch enigszins van een dubbel gevoel. Zo ook Meint Helder, directeur van basisschool De Horizon. “We zijn heel blij dat de kinderen weer naar school kunnen. In de afgelopen tijd hebben we online onderwijs gegeven. We hebben daar goede ervaringen mee, maar natuurlijk is onderwijs in de school beter. Kinderen leren ook van elkaar door samen te werken en samen te spelen.” Maar naast blij, zijn Helder en zijn team ook bezorgd. “Er is veel onzekerheid over het coronavirus en de rol die kinderen spelen bij het verspreiden ervan.” Directeur Maurice Bavelaar van de Titus Brandsmaschool deelt de zorgen, maar focust zich op het positieve aspect. “Het goede gevoel overheerst, zeker nu we de kinderen weer een paar dagen op school hebben gehad. Meer dan na de eerste heropening van de school heerst er nu wel een gevoel van voorzichtigheid naar kinderen toe, maar ook als leerkrachten onderling.”

Regels
Om de kans op besmetting van medewerkers en kinderen zo klein mogelijk te maken, zijn strenge maatregelen genomen op de basisscholen. “Op de Titus Brandsmaschool dragen leerlingen van groep 7 en 8 mondkapjes op de gangen, lunchen leerkrachten niet meer samen en gaan leerlingen in groepjes naar buiten”, vertelt Bavelaar. “Daarnaast werken wij nu niet met overblijfmedewerkers in de school en ondersteuners in de groepen. We zetten ook zo min mogelijk verschillende leerkrachten voor verschillende groepen.” Helder vertelt dat op De Horizon ouders en andere externen de school niet mogen betreden, de bibliotheek van de school is gesloten, de technieklessen zijn gecanceld en huiswerkbegeleiding online wordt opgezet. “Ook bij ons dragen medewerkers en kinderen van de groepen 7 en 8 een mondkapje in de gangen. In de klas mag het mondkapje af. We werken met vaste bubbels van leerlingen en medewerkers, zodat bij een besmetting niet de hele school dicht moet. Iedereen houdt zich goed aan deze regels. Daar ben ik heel blij mee.”

Minder haalbaar
Hoewel het ministerie van Onderwijs samen met leerkrachten, scholen en bonden richtlijnen heeft opgesteld om de basisscholen weer veilig open te krijgen, klinkt landelijk het geluid dat de regels niet lijken te zijn gemaakt door mensen die vaak op basisscholen komen en weten hoe het er daar aan toegaat. “Daar lijkt het wel een beetje op”, aldus Bavelaar wanneer wij hem deze stelling voorleggen. “Maar we proberen hier ook flexibel mee om te gaan. We hebben de inlooptijd verlengd en ouders verzocht zoveel mogelijk afstand tot elkaar te houden. Wij gaan dat niet controleren, maar de meeste ouders houden zich er keurig aan. Kinderen in vaste groepjes laten werken gaat in de klassen redelijk, maar er zijn verschillende momenten waarop dit niet te handhaven is. Cohortering is simpelweg bijna niet haalbaar.” Ook op De Horizon is het zo nu en dan even zoeken. “Er zijn veel regels vanuit de overheid. Wij hebben geprobeerd zoveel mogelijk van die regels uit te voeren op school. Dat is soms best ingewikkeld, maar we doen wat we kunnen. Niet alle richtlijnen zijn haalbaar. Zo is afstand houden bij jonge kinderen heel lastig.”

Klappertanden
Ondanks de winterse omstandigheden moeten scholen ramen openzetten om zoveel mogelijk te ventileren en op die manier verspreiding van het coronavirus te voorkomen. Op diverse scholen in Nederland leidde dat tot klappertanden in het lokaal. Niet op de Delftse Horizon en Titus Brandsmaschool, verzekeren de directeuren. “We ventileren de school regelmatig, maar ramen hoeven niet de hele dag open te staan”, aldus Helder. “Een paar keer per dag moet er goed geventileerd worden, wat ook prima kan in deze kou. Het is gewoon warm en aangenaam in de lokalen.” Op de Titus Brandsmaschool worden ramen geopend als de kinderen niet aanwezig zijn in het lokaal, vertelt Bavelaar. “En we hebben een goed mechanisch ventilatiesysteem.”

Testen van kinderen
Eerder werd bekend dat bij een besmetting in een basisschoolklas kinderen vijf dagen in quarantaine moeten. De kinderen die daarna worden getest en een negatieve uitslag krijgen, kunnen weer naar school. Kinderen die niet worden getest moeten nog vijf dagen extra in quarantaine. Over het testen van kinderen is de afgelopen weken veel commotie geweest. De petitie ‘tegen het op corona testen van kinderen op school’ is inmiddels ruim 100.000 keer ondertekend. Ondertekenaars “constateren dat kinderen tijdens het uitoefenen van het recht op onderwijs, nodeloos worden getroffen door allerlei coronamaatregelen die hun gezondheid schaden”. Helder stelt dat het een vrije keuze van ouders is om hun kind te laten testen. “Daar gaan wij ons als school niet mee bemoeien. Kinderen die verkouden zijn blijven thuis. Als er sprake is van een besmetting blijft de leerling ook thuis. Zoals gezegd werken wij met bubbels. Als er in een bubbel een besmetting is, gaat die hele groep naar huis en gaan we online onderwijs geven. Wij doen dit allemaal in goed overleg met de ouders.” Bavelaar: “Wij verzoeken ouders dringend de kinderen te laten testen zodat ze snel weer naar school kunnen, maar we kunnen en willen dit niet afdwingen. Kinderen die chronisch verkouden zijn, komen gewoon lekker naar school.”

Leerachterstand
Over leerachterstanden die zijn ontstaan, wordt veel geschreven en gesproken. Op De Horizon wordt, nu de kinderen terug zijn, goed gekeken naar wat kinderen tijdens online onderwijs hebben geleerd. “Onze leerlingen hadden een Ipad of Chromebook van school thuis. De leerkrachten gaven de hele schooldag online les aan onze kinderen. Kinderen hebben in deze periode hele andere dingen geleerd. Ze hebben veel gewerkt aan de digitale vaardigheden, iets wat in deze tijd steeds belangrijker is. Daarnaast natuurlijk ook gewoon rekenen, lezen en spelling. We gaan de komende tijd hard aan het werk met onze kinderen en passen het onderwijs aan op wat zij nodig hebben. Op De Horizon werken wij in niveaugroepen, dus alle kinderen kunnen verder waar ze zijn gebleven. We bieden kinderen extra hulp en begeleiding, zodat we gericht kunnen werken aan de hiaten die er zijn ontstaan.”