Dubbel Delft 17/1
Foto: Tiemen vd Reijken

Dubbel Delft 17/1

DELFT - De man die in 1904 ter hoogte van de Rotterdammer Poort liep zag ineens, aan de andere kant van het water op de Oude Delft, iets dat hij niet eerder had gezien: een stoomtram. Hij had zijn fototoestel bij zich en maakte zo snel mogelijk een foto; de tram verdween op dat moment alweer bijna uit beeld. Nog net is een wagon te zien met wit dak en ovale uitsparingen bovenin. Het was, zeker in die tijd, nogal een opgave om de stoomtram Den Haag - Delft te laten rijden via het Noordeinde en de Oude Delft. De HTM had hiervoor bij de firma Backer & Rueb zes speciale locomotieven laten bouwen die zo smal mogelijk moesten zijn om vlak langs de bomen van het Noordeinde en de Oude Delft te kunnen rijden. Backer & Rueb was een bedrijf dat veel ervaring had als machinefabriek, en als bouwers van stoomketels; een goede basis om stoomlocomotieven te ontwikkelen. De loc's die voor de HTM werden gebouwd waren klein en vierkant, eigenlijk een stoomketel op wielen waar nog net een machinist bij kon. ‘Backertjes' was de koosnaam voor dit puffend staal; de echte namen waren veelal vogelnamen, zoals ‘Ooievaar' en ‘Eend'. Het ding woog 13 ton, was nog geen 5 meter lang, had een trekkracht van 2240 kilo en een maximum snelheid van 45 kilometer per uur. De gerestaureerde ‘Ooievaar’ is, in het post-coroniale tijdperk, te bewonderen in Hoorn alwaar het Museum Stoomtram is gevestigd. De tramlijn Den Haag-Delft werd in 1924 geëlektrificeerd zodat de ‘backertjes’ overbodig waren. De man met het fototoestel laat ook met zijn foto zien hoe de hoek Oude Delft - Zuidwal er in 1904 uitzag, met links van het midden de ingang van de Kethelstraat. Op de hoek is nog net de gevel van Hotel Bellevue te zien, dat samen met andere bebouwing is gesloopt om de toegang naar de Sebastiaansbrug te kunnen realiseren. Voor Hotel Bellevue, naast het veerhuis aan de Zuidwal, arriveerden schepen met een lading gedistilleerd en brandewijnen. Bezoekers van Bellevue hadden op het overdekte terras een mooi uitzicht op die schepen en de puffende stoomtram. Vanwege het doortrekken van de huidige tramlijn is dit deel van de stad de afgelopen jaren flink gerenoveerd. Er kunnen aan de kant van de Zuidwal weer schepen aanleggen, er zijn fietspaden en de eerste bomen.

Meer berichten