De nieuwe duurzame bus van Rode Kruis Delft en Midden-Delfland
De nieuwe duurzame bus van Rode Kruis Delft en Midden-Delfland

Nieuwe bus voor jubilerend Rode Kruis in Delft

Algemeen

DELFT - Het Rode Kruis in Delft bestaat 150 jaar. Maar alle geplande jubileumactiviteiten werden ingeruild voor crisisinzetten. Eén verrassing bleef overeind en wordt online onthuld aan alle vrijwilligers en inwoners van Delft: de komst van een nieuwe elektrische bus. Dit is de eerste duurzame bus van het Nederlandse Rode Kruis.

Ruim twee jaar geleden ging de planning van start voor feestelijkheden rondom het 150-jarig bestaan van het Rode Kruis in Delft. Er waren grootse plannen om dat samen met de Delftse inwoners te vieren. Zo waren de voorbereidingen voor een tentoonstelling, een 112-dag samen met hulpdiensten en een benefietfestival in volle gang. Maar wat een jaar had moeten worden van feestelijkheden, werd een coronajaar gevuld met crisisinzetten. Direct na de uitbraak van het virus werd een crisisorganisatie binnen het Rode Kruis opgestart en vrijwilligers hielpen mee waar nodig. Maar één verrassing bleef overeind: de komst van een nieuwe bus. De ‘oude’ bus kreeg te veel mankementen, waardoor niet alleen onderhoudskosten opliepen, maar het voertuig was ook onvoldoende betrouwbaar. Er hebben al verschillende keren vrijwilligers, op weg naar een inzet voor preventieve hulpverlening, langs de weg gestaan. Een voertuig is een eerste vereiste voor het Rode Kruis voor hulpverlening in Delft en de regio. Hierbij valt bijvoorbeeld te denken aan inzet voor hulp in de coronaperiode. Variërend van ondersteuning bij huisartsenposten, inzet voor trombosedienstvervoer en prikpoli’s tot hulp bij voedselbanken en daklozenopvang. Maar denk ook aan noodhulp of aan de aanwezigheid van EHBO’ers en een ingerichte EHBO-post op locatie. Daarom is het mooi, dat juist in deze coronatijd, de oude dieselbus toch kon worden vervangen door een duurzaam alternatief: een elektrische bus. Mede mogelijk gemaakt door fondsen van Stalpaert van de Wielen, De Lichtboei en Rabobank (Coöperatiefonds) en door fabrikant Volkswagen en leverancier Tribus. Samen met een bijdrage vanuit een reservefonds van het Rode Kruis was de aanschaf van de bus mogelijk.