Hoe lang horecazaken nog gesloten moeten blijven is onduidelijk (Foto: Koos Bommelé)
Hoe lang horecazaken nog gesloten moeten blijven is onduidelijk (Foto: Koos Bommelé) Foto: KOOS BOMMELE

'Communicatie naar horeca toe verdient geen schoonheidsprijs'

Algemeen

DELFT - Horecaondernemers zitten met de handen in het haar. De tweede horecasluiting van dit jaar, die in eerste instantie vier weken zou duren, is inmiddels al zeven weken een feit. Horeca door heel het land is het wachten zat en opent hoe dan ook op 17 januari de deuren. In Delft wordt nog nagedacht over het wel of niet steunen van deze actie.

Door Cheyenne Toetenel

Veel ondernemers lopen op hun tandvlees, ziet ook Jon Cornelese, voorzitter van de Koninklijke Horeca Nederland (KHN) Afdeling Delft. “Als we puur naar de cijfers kijken, zijn er op dit moment veel zaken waarvan je zou zeggen dat open blijven geen zin meer heeft. Maar die knoop doorhakken doe je niet zomaar. Het gaat vaak om zaken die al jaren bestaan, waar horecaondernemers al hun geld in hebben gestoken. De zaak voelt als je kind. Dan is stoppen heel moeilijk, ook al is de kans op een goede uitkomst minimaal. Nu zie je dat landelijk tientallen miljarden aan eigen geld wordt ingebracht. Dan moet je denken aan pensioenpotjes en het spaargeld van de kinderen. Hoeveel van de ondernemingen uiteindelijk toch omvallen is daarom nu nog lastig te zeggen, maar de angst heerst dat het er veel zullen zijn.”

Onzekerheid
De afgelopen weken is er veel te doen geweest over de communicatie vanuit de regering. “De manier waarop met de horeca wordt omgegaan verdient geen schoonheidsprijs”, aldus Cornelese. “Alles gaat een beetje tussen neus en lippen door. Dat zag je al tijdens de eerste lockdown, waar de horeca niet eens werd genoemd bij een persconferentie. Nu gebeurt hetzelfde en daar scoor je geen punten mee. Horecaondernemers hebben het gevoel dat ze niet heel serieus worden genomen.” Volgens Cornelese is het vooral de onzekerheid die ondernemers gek maakt. “Het kabinet geeft eerst aan dat we een paar weken dicht moeten en blijft die lockdown daarna alsmaar verlengen voor onbepaalde tijd. Dat maakt het voor ons lastig. Als je gewoon weet wanneer we naar verwachting open kunnen met beperkingen en vanaf wanneer we weer terug kunnen naar normaal, kun je je daarop instellen en berekenen wat nodig is om te overleven. Is het nodig om afscheid te nemen van personeel? Moet je geld lenen? Nu weet je gewoon niet waar je goed aan doet.”

Actie
Veel horecaondernemers zijn de onzekerheid zat en komen in opstand. Meer dan zestig lokale KHN afdelingen hebben besloten op 17 januari ‘op verantwoorde wijze’ volgens eerder goedgekeurde protocollen open te gaan en open te blijven, ondanks de dan geldende maatregelen. KHN Afdeling Delft heeft zich nog niet aangesloten bij de actie, maar gaat hier nog over in gesprek. “Maandag komen wij met alle leden bij elkaar in een online omgeving en zal ook deze actie ter sprake komen”, vertelt Cornelese. “Ik vind het een lastige. Persoonlijk vraag ik mij aan de ene kant sterk af of dit wel een slimme actie is, maar aan de andere kant begrijp ik het omdat de nood écht hoog is. Veel ondernemers zien dit als een laatste mogelijkheid. Of we gaan dan open, of we gaan helemaal nooit meer open. Er heerst een gebrek aan perspectief, omdat we geen idee hebben wanneer we weer gasten mogen ontvangen. Ik geloof er wel in dat we met deze actie een punt kunnen maken als iedereen meedoet.” De landelijke organisatie van KHN houdt zich afzijdig met betrekking tot deze opstand. “Dit is echt iets wat vanuit besturen op lokaal niveau gebeurt, en dat begrijp ik ook wel. Landelijk is de KHN met allerlei lobby’s bezig om te zorgen dat we weer open mogen en de steunpakketten die nu worden afgebouwd op niveau blijven.”

Hoop
Toch bestaat de kans dat de horeca eerder open mag. Minister Hugo de Jonge benadrukte eerder dat het kabinet van plan is op 8 december een besluit te nemen over het maatregelenpakket. Cornelese heeft hoop, maar weinig vertrouwen. “Natuurlijk hoop ik dat we zo snel mogelijk weer open mogen en omzet kunnen creëren, al is het maar met dertig man. Mensen willen zelf ook graag weer dat kopje koffie bij hun favoriete koffietentje, een diner bij hun favoriete restaurant of een borrel bij hun stamkroeg. Maar dat dit nog voor de Kerst mogelijk wordt, die kans acht ik klein.” Wat steekt, is dat Cornelese het gevoel heeft dat veel mensen hun verantwoordelijkheid niet nemen. “Kijk naar Black Friday. Mensen gingen massaal de steden in om inkopen te doen. Dat maakt het ook wel heel scheef voor horecaondernemers. Waarom mag zo’n evenement wel en is het voor ons niet toegestaan om gasten te ontvangen in een georganiseerde omgeving? Mensen begrijpen er niks meer van, waardoor het draagvlak verdwijnt. Die instelling is niet goed, maar ik begrijp het wel. Duidelijkheid, dat is wat we nodig hebben.”