Joëlle Piguillet en Lydi Brouwer van De Bieslandhof ontvangen de boeken van Herman Zonderland (Foto: Aad Derwort)
Joëlle Piguillet en Lydi Brouwer van De Bieslandhof ontvangen de boeken van Herman Zonderland (Foto: Aad Derwort)

Zorgmedewerkers beloond met fotoboek 'Delft anders dan anders'

Algemeen

DELFT - Overal in Nederland werken zorgmedewerkers zich uit de naad om voor zieke mensen te zorgen en zo goed en zo kwaad als het gaat de andere acute zorg op peil te houden, zo ook in Delf. Om ze te laten weten dat Delftenaren veel waardering en respect hebben voor hun inzet krijgen tientallen medewerkers het fotoboek ‘Delft anders dan anders, een stad in lockdown’ cadeau.

Afgelopen dinsdag waren de woonzorgcentra De Bieslandhof en De Lindenhof en de dagbesteding van Doel Delfland aan de beurt. Komende week gaan er 65 boeken naar het Reinier de Graaf ziekenhuis. Het fonds dat nodig was om dit mogelijk te maken is op allerlei manieren gevuld. Sowieso gaat er van alle verkochte exemplaren van dit unieke fotoboek 1 euro naar het weggeeffonds. Daarnaast waren er Delftse bedrijven die boeken kochten voor hun medewerkers of als relatiegeschenk en meteen een zelfde aantal doneerden voor de zorg. Ook waren er Delftenaren, die via de webwinkel van Herman een boek voor zichzelf kochten, en meteen een bedrag overmaakten om een zorgmedewerker blij te maken. Initiatiefnemer en fotograaf Herman Zonderland was in afgelopen weekend toevallig getuige van een mooi moment in boekhandel De Omslag. Hij zag dat dat een klant een fotoboek pakte en er bij de kassa twee afrekende. “Geef die andere maar aan iemand in de zorg”, zei hij.

Achterbank vol
Met een achterbak vol boeken, maakte Zonderland dinsdag een ronde langs de drie locaties om de boeken persoonlijk af te leveren. De eerste pitstop was bij De Lindenhof, waar Willeke Siepman ruim 20 boeken in ontvangst nam: “Wij kunnen niet met de armen over elkaar zitten wachten tot de situatie weer een beetje normaler wordt, dus doen we wat we kunnen. Als je ziet hoeveel mensen aan ons denken met cadeautjes en attenties, dat is echt hartverwarmend. Van die kleine momenten krijg ik energie en dan kan ik er weer tegenaan”, aldus Willeke. Later op de dag nam Henk Gorel, manager bij Doel Delfland, 40 fotoboeken in ontvangst. Gorel ziet een enorme gedrevenheid bij zijn medewerkers. Ook in De Bieslandhof is de inzet om er te zijn voor de bewoners groot. Lydi Brouwer, locatiemanager van dit woonzorgcentrum, was blij met de 30 fotoboeken voor haar medewerkers. Joëlle Piguillet verwoordde het als volgt “In deze tijd weet ik weer waarom ik ooit voor de zorg heb gekozen: een onvoorwaardelijk gevoel om voor kwetsbare ouderen te willen zorgen.” Brouwer voegt eraan toe: “Mooi toch? En dan te bedenken dat onze mensen zelf ook gevaar lopen, maar toch in de frontlinie willen staan.”

Tweede golf
Zonderland: “Voor de zorg is een einde van de tweede golf nog lang niet in zicht. Zelfs als de stroom coronapatiënten afneemt, zijn de professionals nog maanden bezig met het verplegen en verzorgen van coronapatiënten en met het inhalen van de uitgestelde zorg. Nog meer reden om hen met dit fotoboek een hart onder de riem te steken en zo te laten merken dat we hun inzet en toewijding niet als vanzelfsprekend beschouwen.” Het fotoboek is te koop bij de Delftse boekhandels en via de website www.zonderland.nl/coronaboek. “Ik hoop dat we de komende weken nog veel boeken verkopen. Dan kunnen we nog meer mensen in de zorg verrassen met een boek.”