<p>Het huidige pand van Siem de Jong Funsports (Foto: Koos Bommel&eacute;)</p>

Het huidige pand van Siem de Jong Funsports (Foto: Koos Bommelé)

Het gezicht achter: Siem de Jong Funsports

DELFT - Siem de Jong Funsports aan de Buitenwatersloot is ontstaan in 1962. Echter gaat de geschiedenis van het bedrijf nog een stuk verder terug.

Door Juliano van der Knaap

Siem de Jong is een familiebedrijf dat zich specialiseert in de verkoop van winter- en zomersport producten. “Wij zijn in het verre verleden begonnen als een aardappelgroothandel”, zegt Arjan de Jong, de eigenaar van Siem de Jong Funsports. Tijdens de tweede wereldoorlog in 1943 kwam de overgrootopa van Arjan op het idee om aardappels hiernaartoe te halen en deze voor een normale prijs door te verkopen. “Hiermee hielp hij de andere mensen in deze lastige tijd, dit was eigenlijk de start van het bedrijf. Na de tweede wereldoorlog is dit een verdienmodel geworden en werd het een toeleveringsbedrijf voor de tuinbouw. De tuinbouw groeide in die tijd explosief in de regio.”

Inspiratie
Het bedrijf van de Jong breidde zich steeds meer uit en werd in de loop van de tijd een grondontsmettingsbedrijf. Zo specialiseerde het bedrijf zich in apparaten die bedoeld waren voor de tuinbouw en verkochten zij producten zoals sorteermachines. “Nadat mijn opa op jonge leeftijd overleed nam mijn vader het bedrijf over op zestienjarige leeftijd. Dit was erg jong, hij heeft later wel de tijd gehad om een opleiding te volgen”, zegt Arjan de Jong. Eind jaren 60 begonnen steeds meer mensen vrije tijd te krijgen. “Mijn vader, Siem de Jong, vond het een mooi idee om spullen zoals een vouwwagen of een tentje te gaan verkopen.” In 1968 ontdekte Siem de eerste windsurfplank, die zag hij staan in Benidorm, tijdens zijn vakantie in Spanje. Het windsurfen leek hem zo interessant dat hij dit wilde uitproberen. Siem beoefende het windsurfen bij een plasje in de Delftse Hout. Daardoor kreeg hij de begintechnieken goed onder de knie. Het verkopen van de windsurfplanken werd een groot succes, er zat in die periode een stevige groei in de surfsport. “Mijn vader heeft deze producten een aantal jaren verkocht”, vertelt Arjan. “Uiteindelijk werden er wintersport producten toegevoegd aan het assortiment, zo kwamen er bijvoorbeeld snowboards bij. Dit was eigenlijk een verlengde van het windsurfen.”

Aanpassingen
Toen Arjan 28 jaar oud werd begon hij te helpen in het bedrijf. Het bezig zijn met sport is voor hem al een lange tijd een grote hobby. Hij begon namelijk al op zijn zijn zevende met het windsurfen. Sinds 1977 kan hij zich geen leven meer voorstellen zonder deze sport. In de winterperiode ruilt Arjan zijn windsurfplank in voor een snowboard, daarmee gaat hij graag op wintersport. Dit is iets waar hij erg goed in is, dit komt goed van pas. Tegelijkertijd kan Arjen de boards die in de winkel staan uittesten in de sneeuw. Dit is ideaal, zo weet de klant zeker dat de producten in orde zijn! Daarnaast past de winkel zich ook aan als het gaat om de seizoenen. Op die manier kan de zaak zich in de zomer richten op de zomersporten en komen de andere artikelen weer goed van pas in de wintertijd. Het jaar 2006 is voor het bedrijf een belangrijk jaar geweest. In dit jaartal opende het nieuwe pand van Siem de Jong Funsports, op dezelfde locatie. Het bedrijf was namelijk al sinds 1965 op de huidige locatie gevestigd. Door de verbouwing kregen zij een winkeloppervlakte van wel 1000 vierkante meter en heeft de zaak dertig gratis parkeerplaatsen ter beschikking gekregen. “Helaas is mijn vader zeven jaar terug overleden, vanaf dat moment ben ik zelf verder gegaan en heb ik het bedrijf overgenomen.”

Heden
Vandaag de dag staat de speciaalzaak nog steeds op dezelfde locatie in Delft. De winkel is na al deze jaren een bekend en vertrouwd adres geworden voor vele inwoners uit de omgeving. Het bedrijf heeft een enorme kring van vaste klanten opgebouwd die keer op keer blijven terugkomen voor de kwaliteit en kennis dat het personeel te bieden heeft. “Wat wij doen is allemaal specialisme, wij doen niet aan algemene verkoop. Die specialisatie is onze belangrijkste kracht.” Als het over de toekomst gaat blijft Arjan goed om zich heen kijken voor de nieuwste ontwikkelingen en trends. “Wij blijven continu rondkijken naar eventuele nieuwe producten voor ons assortiment. De producten moeten wel een raakvlak hebben op het gebied van zomer- en wintersporten. Dit is namelijk echt ons ding. Wij gaan niet zomaar over naar artikelen waar wij niks vanaf weten. Wanneer er ontwikkelingen zijn binnen onze branche, dan duiken wij hier natuurlijk meteen bovenop.”

Meer berichten