<p>Smits in de jaren &#39;60 op de Voldersgracht</p>

Smits in de jaren '60 op de Voldersgracht

(Foto: )

Het Gezicht Achter: Smits Designcenter

DELFT - Al 87 jaar is Smits Designcenter een heus familiebedrijf. De interieurzaak is generaties lang voortgezet met oog voor service en kwaliteit. Inmiddels staat Harry Bergen Henegouwen (59) alweer tien jaar aan het roer.

Door Cheyenne Toetenel

Middenin de crisisjaren, in 1933, startte opa Anton Smits zijn bedrijfje in woningstoffering. “Hij kocht partijen meubels en kleden op, wat heel gebruikelijk was in de jaren vijftig en zestig”, aldus Harry. “Er waren dan grote verkoopdagen, waarvoor hij ook van de foyer van het Doelentheater gebruik mocht maken. Na de oorlog was er behoorlijk wat behoefte aan die meubelen, want er was aan alles een tekort.” Al snel vestigde opa Smits zich in een pand op de Voldersgracht, naast de visbanken. Het pand op nummer 3 werd toen zijn zoon Martin Smits erbij kwam uitgebreid met het pand op nummer 5. Onder Martins leiding kreeg de zaak steeds meer een adviserende functie. Het bedenken en uitvoeren van complete interieurs voor de klanten, in plaats van de verkoop van een enkel meubel. “Hij had er echt oog voor. Het karakteristieke interieur dat hij kunstig samenstelde, werd door veel Smits-klanten bij anderen herkend.” Het bedrijf kreeg destijds zelfs internationale klanten. “De interesse van een paar Arabieren werd gewekt bij het zien van Martins westerse meubelen, waardoor hij een aantal containers vol met meubelen heeft mogen verschepen naar een paleis in Saudi-Arabië. Het bedrijf heeft toen zelfs even Smits Meubelinternational geheten.” Onder Martins leiding verhuisde het bedrijf naar het oude bankgebouw van ABN AMRO bij de Hoven Passage, maar dat bleek te klein en ongeschikt door de ondergrondse ruimtes. Daarom verhuisde hij zijn winkel een paar jaar later wederom, nu naar het huidige gebouw aan het Estland. “Hij heeft de zaak gemaakt zoals die nu is, inclusief de entresol die de verschillende verdiepingen van het pand tot een mooi geheel maakt.” In 2002 nam de jongste telg van het gezin, Tony Smits, de zaak over die inmiddels Smits Designcenter was gaan heten. De stoffenstudio zag het licht én hij heeft diverse raambekleding toegevoegd om de klant nog meer een totaalconcept te kunnen bieden. Helaas verongelukte Tony in 2010, waarna binnen de familie de vraag ontstond wie het levenswerk van vader Smits ging voortzetten. Tony’s zwager, Harry Bergen Henegouwen, besloot na slechts één nacht slapen in de zaak te stappen.

Vakkennis
“Ik kwam uit een totaal andere sector en had niet de vakkennis, maar besloot tóch mijn tanden in de familiezaak te zetten. Ook als je ouder wordt kan je nog steeds bijleren. Na tien jaar durf ik te zeggen dat ik niet meer enkel leiding geef, maar ook daadwerkelijk waarde toevoeg aan het bedrijf met de kennis die ik heb opgedaan. Ik zie het als een grote beloning, dat mensen steeds terugkomen; voor ons geweldige team en voor mij.” Met de komst van Harry is Smits een familiebedrijf gebleven met maar één doel: om voor klanten verrassende sfeerinterieurs te maken, geheel op maat, zodat het helemaal het eigen persoonlijke interieur wordt. “En ik vind het ook nog eens hartstikke leuk om te doen.”

Ontwikkelingen
Harry is ervan overtuigd dat veel mensen blij worden van de manier van werken bij Smits Designcenter. “Ons team bestaat uit adviseurs, stylisten én stoffeerders, dus de lijntjes zijn kort. Klanten kunnen ons bezoeken om een meubel te kopen, maar ons ook vragen het complete interieur te verzorgen. De klant vertelt en wij zoeken naar de juiste producten om de woonwens te vervullen. Ons team werkt samen aan zo’n concept om het ideaal te maken voor de klant.” Harry is trots op zijn team. “De laatste jaren zijn we aardig verjongd, wat ik zeer positief vind. Zij zorgen voor een frisse moderne blik, die ik als senior aanvul met mijn brok ervaring.” Openstaan voor al die moderne ontwikkelingen is belangrijk, vindt hij. “Nieuwe dimensies worden continu toegevoegd aan de zaak. Denk daarbij aan technische snufjes en duurzame producten, zoals LED verlichting. Duurzaamheid staat hoog in het vaandel. Onze meubelen gaan lang mee, en na een jaar of 15 kun je kiezen voor herstoffering. Tegenwoordig bestaan er ook stoffen van gerecycled wol en zeeplastic.” Onder leiding van Harry is er het een en ander veranderd, waardoor de zaak er nu nóg sterker voorstaat dan voorheen. “We kunnen het ontwerp van uw interieur driedimensionaal weergeven door het te tekenen waar de klant bij zit en te tonen op een groot scherm. Daarnaast hebben wij ons ingezet om de klantenkring wat te verjongen. Waar onze doelgroep eerst begon bij 55 jaar, helpen wij nu ook veel 40-jarigen. Onze collectie is meer in balans met een goede prijs-kwaliteitverhouding voor duurzame meubelen.”

Meer berichten