Door: Ruud van Heusden
Door: Ruud van Heusden (Foto: )

Stalhouderij met paardentrams in Delft - deel 1

DELFT - De paardentram is in de 19e eeuw ontstaan uit de omnibus. Omdat de straten doorgaans met kinderkopjes geplaveid waren en de luchtband nog niet gebruikt werd, liet het rijcomfort in dit voertuig te wensen over. Daarom werden er rails aangelegd om de rijeigenschappen te verbeteren. Eind 19e eeuw maakte de paardentram plaats voor de elektrische tram. Paardenman Lau van der Sman uit Delft zette begin jaren ‘80 een authentieke paardentram op luchtbanden spande er een paar koetspaarden voor en ging toeristen rondrijden in de historische binnenstad van Delft. In de jaren 20 en 30 had Delft nog tal van stalhouders, Een aantal daarvan had zijn roots op de Beestenmarkt. In de binnenstad werden op diverse plaatsen paarden tijdelijk gestald door de boeren en buitenlui die naar Delft kwamen voor de markt, inkopen doen of om naar de zondagse kerk gaan. Zo ook bij Nol (de vader van Lau) van der Sman 1901-1964. Op de Beestenmarkt nummer 33 had hij een koffiehuis, stalhouderij en vrachtrijdersbedrijf. Hij dreef de zaak samen met zijn vrouw Wilhelmina van Dorp 1900-1976 met wie hij in 1928 trouwde. De vier dochters en de zoons Nico en Lau werden al vroeg aan het werk gezet, vooral in het slepersbedrijf. Lau (1929-2004) hield van ondernemen en was niet vies van veranderen. Toen na de oorlog de achtergebleven Amerikaanse vrachtwagens te koop kwamen, ging Lau over van de paardenkracht op de motorkracht. Na zijn trouwen met Riet van der Voort in 1954 ging het echtpaar wonen aan de Zuiderstraat en later aan de Delfgauwseweg. Wanneer op vrijdagavond het wagenpark op de Delfgauwseweg geparkeerd stond, waren de buren daar niet zo blij mee. In 1972 liet hij daarom aan de Schieweg een woonhuis met garage en smeerput bouwen. Ruimte genoeg daar in die nieuw ontwikkelde industriewijk voorbij de Kruithuisweg. Rond 1980 werd Lau visueel gehandicapt en met een regeling in de transportsector uitgekocht. Voor hem de gelegenheid om zijn nog altijd sluimerende liefde voor de paarden weer op te pakken. Wel op een bijzondere manier.

Volgende week verder hoe Lau zijn unieke stalhouderij met eigen handen opbouwde tot een unieke verschijning. En het zelfs wist te schoppen tot koetsier van de koningin, al was het maar voor één dag.

Cheyenne Toetenel
Meer berichten