Afbeelding
Foto: Tiemen vd Reijken

Dubbel Delft 1/8

Algemeen

DELFT – Een mooi beeld met veel elementen die typerend zijn voor de jaren zestig, de jaren waarin Tiemen veel foto’s van de stad maakte. Zoals hier op de Westvest, bijna op de hoek met de Binnenwatersloot en rechtdoor de Phoenixstraat. Het zal rond 1964 geweest zijn, de periode waarin er druk werd gebouwd aan het spoorviaduct, ook wel ‘hoogspoor’ genoemd. Bij de ingebruikname ervan werd een herinneringsbord onthuld door notabelen die in toespraken meldden ‘dat dit bord voor altijd zijn naam verbindt aan dit vorstelijke bouwwerk’. Dat enthousiasme voor het hoogspoor viel nogal tegen; ook het herinneringsbord verdween ‘spoorloos’. Op de oude foto is in verband met de bouwwerkzaamheden de overgang links afgesloten met een hek. Andere elementen: een heus ANWB-bord dat aangaf dat rechts zich het centrum van onze stad bevond, rechts daarvan een man met pet, een Solex (een fiets met ‘hulpmotor’ op de voorband), een fraaie personenauto, de als ‘rammelkar’ bekend staande tram van Lijn 1, brommers, en rechts de voormalige bioscoop Delfia. Daarvoor een bushalte van de WSM, de Westlandsche Stoomtram Maatschappij, naderhand omgedoopt tot Westlandse Streekvervoer Maatschappij. Of de mensen die bij de bushalte staan, na het zien van een film in de Delfia, op de bus wachten is niet duidelijk. Wel is het merendeel redelijk netjes - op z’n zondags – gekleed, nette schoenen, handtas, stropdas, en allemaal wat ouder. Tramlijn 1 dendert hier nog gewoon midden over de weg. Het is nog steeds de oudste interlokale tramlijn van ons land, en na het doortrekken van de lijn naar Tanthof ook de langste. Met 65 miljoen ook één van de kostbaarste projecten die in Delft zijn uitgevoerd. Het is 25 juni 1866 als de eerste tram aankomt bij de halte aan de Haagpoort, in de buurt van het Kalverbos. Het is een primeur: het is voor het eerst in Nederland dat twee steden door een paardetramlijn met elkaar zijn verbonden. Erg druk is het dan nog niet, de dienstregeling voorziet in een rit om de drie uur. Dat verandert snel: nauwelijks enkele maanden later wordt de frequentie aangepast, eerst naar eens per twee uur, vervolgens wordt het elk uur. In 1880 wordt de tram doorgetrokken tot de Rotterdammerpoort, in 1994 tot in Tanthof. (www.dubbeldelft.nl)

Afbeelding