Logo delftopzondag.nl
Arjan Steendam, de derde generatie, in zijn 'klein warenhuis' aan de WIjnhaven
Arjan Steendam, de derde generatie, in zijn 'klein warenhuis' aan de WIjnhaven (Foto: )

Het Gezicht Achter: Steendam Herenmode

DELFT - Aan één van de oudste grachten van onze historische binnenstad vind je Steendam Herenmode. Een familiebedrijf dat sinds 1940 een begrip is in Delft en omstreken. Inmiddels is Arjan Steendam (42) het gezicht achter de grootste mannenmodewinkel die de stad rijk is.

Door Cheyenne Toetenel

Al drie generaties lang is Steendam Herenmode een vaste waarde in het Delftse stadscentrum. Willem Steendam vestigde zich in 1940 in het winkelpand aan de Wijnhaven 21. In 1970 komt Pim Steendam, de tweede generatie, in het bedrijf. In 2000 voegt Arjan Steendam, de derde generatie, zich hieraan toe.

Derde generatie
"De wens om de zaak over te nemen van mijn vader, heb ik altijd gehad", vertelt Arjan. "Toen mij in de kleuterklas werd gevraagd wat ik later wilde worden, was dat in tegenstelling tot de andere kinderen geen brandweerman of astronaut. Nee, 'baas van de winkel', was altijd mijn antwoord." Vanaf zijn 16e begon Arjan dan ook zijn vader te helpen, en na zijn studie kwam hij op zijn 23e officieel in de zaak. Vader en zoon werken sindsdien samen, totdat Pim Steendam zijn directiefunctie in 2010 verruilt voor een adviesfunctie. Hij blijft nog altijd zeer betrokken bij het bedrijf, op de achtergrond weliswaar. "Mijn vader helpt voornamelijk nog met de administratie, maar staat niet meer in winkel." Andere familieleden zijn niet werkzaam in de zaak. "Ik heb twee zoons, Tim van 11 en Gijs van 9, maar die weten nog niet wat ze willen. Dus of er uiteindelijk een vierde generatie komt? De tijd zal het leren!"

Uitbreiding
Wat in 1940 begon als een klein zaakje, is inmiddels uitgegroeid tot de grootste herenmodewinkel van Delft. "Mijn opa is begonnen op nummer 21, wat nu ons kleinste pand is. Na de oorlog werd het naastgelegen pand Wijnhaven 20 erbij getrokken. Mijn vader is steeds verder gaan uitbouwen naar achter. Zo is uiteindelijk ook de binnenplaats verbouwd tot een ruimte met twee grote lichtkoepels. Op een gegeven moment kon de uitbreiding van de zaak niet meer verder, totdat twee jaar geleden de mogelijkheid ontstond om de twee panden hiernaast over te nemen. Die kans heb ik met beide handen aangegrepen. Waarom die wens om nóg groter te worden bestond? Ik ben ondernemer hè, dat zegt eigenlijk genoeg! Je ziet kansen en dan pak je die."

Klein warenhuis
Met de uitbreiding zijn aan Steendam Herenmode een Strellson-winkel en een jeanszaak toegevoegd. De kleine winkel die Willem Steendam ooit begon met 40 vierkante meter is daarmee uitgegroeid tot een grote zaak van 550 vierkante meter. "We hebben nu een mooi straatje. Het zijn drie aparte winkels, maar tegelijkertijd ook één grote zaak. Buiten zie je drie aparte gevels met verschillende uitstralingen, maar binnen kun je gewoon doorsteken van de ene naar de andere winkel. Hierdoor is een klein warenhuis voor mannenmode ontstaan, waarbij elke afdeling een eigen imago heeft. De mannen die bij ons binnenstappen kunnen we van a tot z aankleden, door kledingstukken uit de drie winkels te combineren."

Klantenkring
De drie zaken van het 'klein warenhuis' hebben elk een aparte doelgroep, die toch ook weer samenkomen op de Wijnhaven. "Steendam Herenmode is er voor de 30+-er. De jongwerkenden tot de oudere klant die met ons is meegegroeid. We hebben veel vaste klanten die al bij mijn vader in de zaak kwamen, en sporadisch zelfs heren die al bij mijn opa kochten. In de Strellson-winkel is de doelgroep wat jonger, zo van half in de 20 tot eind 40. De jeanskant gaan we ook steeds meer verjongen met nieuwe trendy merken. Zo hebben wij nu bijvoorbeeld de Bas Smit x REHAB sneakers in de winkel staan. Toch zie je dat die doelgroepen steeds verder overlappen. Jonge gasten die iets klassiekers willen en ouderen die juist gaan voor een hippe jeans. Je hoeft je niet meer zozeer te kleden naar je leeftijd, maar naar je persoonlijkheid. Dat is mooi om te zien."

Gezond bedrijf
Op het moment dat een bedrijf 80 jaar bestaat, heeft het zijn nodige ups en downs gehad. "Steendam heeft de oorlogsjaren meegemaakt, later de oliecrisis en nu de coronacrisis. Dat hakt er natuurlijk in, maar we zijn een solide bedrijf en komen er altijd weer goed uit. Ik zie nog steeds een gezonde toekomst tegemoet. Mensen kunnen onze winkel gewoon binnenstappen of op afspraak komen. Als klanten op afspraak komen kunnen ze van tevoren aangeven wat ze zoeken, dan leggen wij al het een en ander voor hen klaar."

Cheyenne Toetenel
Meer berichten