Sophie Hoefnagel staat te popelen om weer voor de klas te staan (foto: SH)
Sophie Hoefnagel staat te popelen om weer voor de klas te staan (foto: SH)

Sophie Hoefnagel is blij met heropening basisscholen

Algemeen

DELFT - De coronamaatregelen worden langzaam aan versoepeld. Een van de eerste versoepelingen is dat de basisscholen maandag gedeeltelijk weer open gaan.

Door Svjetlana Zivkovic

De meningen zijn verdeeld over het heropenen van de basisscholen. Landelijk zijn 1 op de 3 leraren niet helemaal te spreken over het feit dat de deuren geleidelijk weer open gaan. Anderen daarentegen staan te popelen om weer voor de klas te staan. Zo ook Sophie Hoefnagel (26). Zij is sinds 2017 de docent van groep 6 op de Delftsche Schoolvereeniging (DSV). "Ik ben heel erg blij dat we weer van start kunnen gaan."

"Het is een bijzondere periode van online lesgeven geweest waarin het van alle scholen, kinderen en ouders om enorme flexibiliteit en aanpassingsvermogen vroeg", vertelt Sophie. "Het is heel leerzaam om in zo'n periode te bemerken wat er in het onderwijs al dan niet met digitale middelen mogelijk is, maar dit weegt niet op tegen het feit dat je kinderen niet fysiek in de klas hebt. Je hebt minder grip op de groep, je kan de kinderen minder goed monitoren en of ze lesstof wel écht begrepen hebben. Daarnaast is school ook een plek om je sociaal-emotioneel te ontwikkelen en gaat samenwerken makkelijker wanneer je naast elkaar zit, zonder een haperende internetverbinding. En met name het uitleggen gaat toch makkelijker wanneer een kind naast je zit en je elkaar kunt aankijken, je iets voor kunt doen, uit kunt tekenen, etc. Al met al, ik ben blij dat we weer gaan starten!"

Thuisles
"Ik gaf vanuit huis les. Kinderen hadden een weekplanning, waarin voor iedere dag beschreven stond wat kinderen moesten doen. Iedere dag maakte mijn duo of ik een 'vlog' voor de leerlingen voor de volgende ochtend. Hierin namen we de dagplanning door, legden wij moeilijke stof uit en bespraken we hoe gek het thuis onderwijs was, wensten we de kinderen veel succes en gaven aan dat ze ons altijd vragen mochten stellen. Na anderhalve week hadden we op school Microsoft Teams en OneNote opgestart. Dit maakte het mogelijk om te videobellen en online instructievideo's per vak aan te bieden. Twee keer per week belde wij in groepjes met kinderen waarin het echt om persoonlijk contact ging en niet over lesstof. Teams gaf kinderen ook de mogelijkheid om met elkaar samen te werken en met elkaar te kletsen, waar veel kinderen behoefte aan hadden, want nog niet iedereen heeft een telefoon in groep 6. Lukte het kinderen niet om de opdrachten te maken aan de hand van de instructievideo's, dan konden zij ons videobellen voor extra uitleg. Op die manier hield ik mij bezig toen de deuren nog gesloten waren."

Maatregelen
"Dat de meningen over het heropenen van de basisscholen verdeeld zijn, dat kan ik mij zeker voorstellen", gaat Sophie verder. "Met name wanneer je tot de risicogroep behoort. Ik vind het dan ook goed dat je de keuze hebt om als risicogroep nog niet aan het werk te gaan, alhoewel je dat natuurlijk wel graag wilt. Persoonlijk ben ik erg blij dat we gaan beginnen en maak ik mij niet zo heel erg veel zorgen om de heropening. Er zijn op school enorm veel maatregelen genomen, waardoor ik met alle vertrouwen naar school ga maandag. Zo werken we in shifts. De groep is in tweeën gedeeld, waarbij op maandag de ene helft komt op dinsdag de andere, enz. Dit voorkomt dat er veel ouders tegelijkertijd naar school komen om hun kinderen weg te brengen of op te halen. Ouders mogen niet de school in, de leerkrachten halen de onderbouw kinderen voor de school op. Midden- en bovenbouw kinderen gaan via het schoolplein zelf naar binnen. Alle deuren in de school staan open zodat niemand deurklinken hoeft aan te raken. Leerkrachten eten met de leerlingen in hun eigen lokaal, zodat zij niet met veel leerkrachten in 1 ruimte lunchen. Het schoolplein en parkje voor de school is opgedeeld in vakken waar de kinderen uit 1 klas in hun 'eigen' vak spelen. Kinderen moeten vaker dan gewoonlijk hun handen wassen en zoveel als mogelijk afstand houden van de leerkracht. Zo geven we 's morgens geen hand meer als de kinderen binnen komen en ook niet meer wanneer de kinderen weggaan. Ook merkte je de week voor de meivakantie dat het leuke van online lesgeven er nu wel een beetje af was bij de kinderen en eigenlijk alle kinderen gewoon weer heel erg graag naar school willen. Ook heeft er een enorme druk bij ouders gelegen om naast hun reguliere baan hun eigen kinderen te begeleiden in het schoolwerk. Want je kunt nou eenmaal niet alles doen vanachter een computer als leerkracht."