De winkeliers van De Hoven Passage vrezen een afname in bezoekersaantallen, aangezien het winkelcentrum straks niet bereikbaar zal zijn vanaf de Voorhofdreef en het Delflandplein
De winkeliers van De Hoven Passage vrezen een afname in bezoekersaantallen, aangezien het winkelcentrum straks niet bereikbaar zal zijn vanaf de Voorhofdreef en het Delflandplein

'Wij maken ons zorgen om de bereikbaarheid van ons winkelcentrum'

Algemeen

DELFT - Winkeliers van De Hoven Passage maken zich zorgen om de wegwerkzaamheden aan de Voorhofdreef die volgend jaar zullen plaatsvinden. De Stichting Ondernemersfonds Voorhof vreest dat de wijk dicht slibt en het winkelgebied moeilijker bereikbaar wordt.

Door Cheyenne Toetenel

Op korte termijn dreigt een versmalling van de Voorhofdreef te worden doorgevoerd, wat volgens de gemeente Delft nodig is om de verkeersveiligheid te verbeteren. Er zullen daarna niet meer vier autobanen zijn, maar slechts twee. De voorbereidingen en werkzaamheden gaan onverminderd door en dat terwijl de winkeliers van het winkelgebied hun zorgen hebben over de aanstaande werkzaamheden. Volgens de Stichting Ondernemersfonds Voorhof gaan de aanpassingen ten koste van de bereikbaarheid van de wijk en het winkelcentrum.

Bereikbaarheid
"Dat De Hoven Passage bereikbaar blijft, is superbelangrijk", stelt Kees Romijn, voorzitter van het Ondernemersfonds Voorhof. "Uit de economische visie Voorhof 'Vitaal & Bereikbaar' die door Roots Beleidsadvies is opgesteld blijkt dat het winkelcentrum voor ruim de helft van de omzet afhankelijk is van automobilisten. De verbindingsweg tussen Voorhof en Delft-Zuid vormt daarbinnen een belangrijke schakel. Wij verwachten dat de werkzaamheden voor dergelijke mate van overlast gaan zorgen, dat het ons economisch gaat schaden. Bezoekers en consumenten kunnen ons gebied straks moeilijk of slecht bereiken en gaan hun gedrag daarop aanpassen." Zeker in deze tijd is het volgens Romijn belangrijk om een vitaal winkelgebied te behouden. "Winkeliers hebben het al zwaar in deze tijden van online shoppen, daar hebben wij allemaal last van. Daarom is het juist nodig om ervoor te zorgen dat mensen hier makkelijk kunnen komen."

Oplossing
In de gebiedsvisie Voorhof 'Vitaal & Bereikbaar' is gemotiveerd waarom versmalling van de Voorhofdreef vanuit economisch oogpunt alleen wenselijk is als er ook sprake is van compensatie in de vorm van het opwaarderen van het kruispunt Martinus Nijhofflaan en Prinses Beatrixlaan. "De aansluiting van de Prinses Beatrixlaan op de Martinus Nijhofflaan is onontbeerlijk en dient omwille van het economisch belang plaats te vinden voordat wij worden afgesloten door de ingrijpende werkzaamheden aan de Voorhofdreef en het Delflandplein. De bezoekers moet een manier geboden worden om het gebied makkelijk te kunnen bereiken, anders is er kans dat zij nooit meer terugkomen in De Hoven Passage." Het Ondernemersfonds Voorhof vindt dan ook dat werkzaamheden aan de Voorhofdreef moeten worden uitgesteld tot de vervangende toegangsweg er is. "Je moet niet eerst afknijpen en later pas weer openzetten. De vervanging moet er meteen zijn, om afnemende bezoekersaantallen en omzetten te voorkomen."

Verkeersveiligheid
Volgens de gemeente wordt wachten op latere besluitvorming ongewenst geacht, in verband met de verkeersveiligheid in het gebied: "Wat betreft de Voorhofdreef blijkt uit de ongelukkenregistratie van de politie dat er sprake is van een niet aanvaardbare, verkeersonveilige situatie. Gedurende de afgelopen twee jaar zijn er acht ernstige ongelukken geregistreerd, waarvan een met dodelijke afloop. Dit vraagt om maatregelen die de verkeersveiligheid snel verbeteren." Romijn kan goed begrijpen dat hier maatregelen voor getroffen moeten worden, maar vindt een wegversmalling niet de juiste manier. Romijn: "De argumentatie van de gemeente vind ik niet goed. De gemeente zegt dat de ongelukken een gevolg zijn van het té hard rijden door automobilisten, maar als je kijkt naar deze ongelukken hebben die een andere oorzaak. Wat je ziet is dat fietsers, die tegen het verkeer in rijden, over het hoofd worden gezien door afslaande auto's. Er kunnen dan ook hele andere ingrepen worden gedaan om de verkeersveiligheid te vergroten. En zelfs als het wél aan de hardrijders ligt, zijn er andere oplossingen te bedenken. Zet in dat geval gewoon een camera neer. Dan minderen automobilisten ook snelheid, het kost ons geen klanten én het kost de gemeente ook nog eens veel minder geld."

Communicatie
De communicatie met de gemeente verloopt volgens Romijn wisselend. "We hebben een aantal goede bijeenkomsten gehad, maar ook wat mindere momenten. Zo hebben wij op onze brief van november eerder geen reactie vernomen. Die reactie kwam pas deze week, nadat wij er op hebben moeten aandringen. Het voelt daardoor alsof onze zorgen rondom de bereikbaarheid van ons gebied in de ijskast worden gezet."